Eettisiä kysymyksiä käsitteleviä novelleja

Kysytty

Moi! Olen yläkoulun elämänkatsomustiedon opettaja. Ajattelin, että teettäisin ysiluokkalaisille tehtävän, jossa pitää lukea ja analysoida eettisiä kysymyksiä (kuolemantuomio, abortti, eläinkokeet, tekoäly jne.) käsitteleviä novelleja. Olisiko ideoita tällaisia kysymyksiä käsittelevistä novelleista tai novellikokoelmista? Englanninkieliset tekstit käyvät myös.

Vastaus

Vastattu

Seuraavista novelliantologioista ja -kokoelmista voisi löytyä sopivia novelleja.

2040 : tarinoita demokratian tulevaisuudesta

Farah, Nura: Lumimaa : kertomuksia

Free? : stories celebrating human rights

Granta : uuden kirjallisuuden areena. 8, Eläin

Le Guin, Ursula K.: Lentokenttien maailmat

Le Guin, Ursula K: Maailman syntymäpäivä ja muita tarinoita

Verkon silmässä : tarinoita internetin maailmasta

Lisäksi Harry Salmenniemen novellikokoelmista voisi löytyä sopivia tekstejä.