Olen varannut Helsingin kaupunginkirjastosta kirjan Raha ja onni. Ihmettelen, mitä varaussijani voi muuttua niin, että esim. eilen olin varauslistalla sijalla…

Kysytty

Olen varannut Helsingin kaupunginkirjastosta kirjan Raha ja onni. Ihmettelen, mitä varaussijani voi muuttua niin, että esim. eilen olin varauslistalla sijalla 4 ja tänään sijalla 5. Ennenkin on tapahtunut tällaista. Pääsevätkö jotkut jonojen kirjoja varatessaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kiitos hyvästä kysymyksestä! Tämä asia on saattanut askarruttaa muutamaa muutakin asiakasta.

Jonoissa ei päästetä etuilemaan ketään. Käytäntö on täysin ehdoton. Joskus, onneksi äärimmäisen harvoin, sattuu kuitenkin ikäviä tapahtumia, joiden seurauksena yhden asiakkaan järjestystä jonossa saatetaan muuttaa.

Tapauksessa on saattanut käynyt näin:
Asiakas on saanut saapumisilmoituksen, ja tulee noutamaan kirjaa. Jostain tietoteknisestä tai inhimillisestä erehdyksestä johtuen, kirja ei kuitenkaan ole saapunut noutokirjastoon, vaikka ilmoitus asiakkaalle onkin lähtenyt.

Tällaisessa tapauksessa asiakkaalle tehdään luonnollisesti uusi varaus. Oikeudenmukaisuuden nimissä asiakas nostetaan samalla omalle paikalleen, jonon ensimmäiseksi. Muuten hän joutuisi jonon hännille, vaikka olisi tehnyt varauksen jo aikoja sitten.

Tämän kyseisen kirjan kohdalla jonon ensimmäiseksi nostettu asiakas oli tehnyt alkuperäisen varauksen jo 6.11. Muut jonossa olijat olivat tehneet oman varauksensa 20.11. tai myöhemmin.

Tällaisesta järjestelystä on muiden jonossa olevien tietysti mahdotonta tietää, ja vaikutelma epäoikeudenmukaisesta käytännöstä saattaa helposti syntyä.

Helsingin kaupunginkirjasto pahoittelee suuresti asiasta aiheutunutta harmia ja mielipahaa. Pyrimme minimoimaan kaikki virheet, mutta mikään järjestelmä tietysti ei ole aukoton. Onneksi erheitä sattuu verraten harvoin.

Sivuhuomautuksena todettakoon, että on hienoa huomata asiakkaiden pitävän huolta varauksistaan. Varausjärjestelmän avoimemmaksi muuttuminen - eli HelMetin tuomat, asiakkaiden paremmat mahdollisuudet seurata varaustensa tilannetta - on selvästi lisännyt asiakkaiden aktiivisuutta asiassa.

Toivottavasti saat kirjan pian luettavaksesi. Mukavaa joulun odotusta.