Olen unohtanut tunnuslukuni, korttia ei käytetty moneen vuoteen. En pitkän sairausloman vuoksi pääse kirjastolle. Voinko saada uuden alla olevaan…

Kysytty

Olen unohtanut tunnuslukuni, korttia ei käytetty moneen vuoteen. En pitkän sairausloman vuoksi pääse kirjastolle. Voinko saada uuden alla olevaan sähköpostiosoitteeseeni?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nelinumeroinen tunnusluku eli PIN-koodi on vain asiakkaan itsensä tiedossa, kirjaston henkilökunta ei sitä tiedä eikä myöskään voi siksi sitä sähköpostitse lähettää. Asiaan on kuitenkin rakennettu sähköinen vaihtotapa, jos kirjastolla on sähköpostiosoitteesi, joten seuraa seuraavia ohjeita:

1. Mene sivulle https://luettelo.helmet.fi/

2. Napsauta kohtaa KIRJAUDU oikeassa ylänurkassa

3. Napsauta kohtaa UNOHDITKO TUNNUSLUKUSI?

4. Kirjoita kirjastokorttisi numero ja napsauta JATKA

5. Saat kirjastolle antamaasi sähköpostiosoitteeseen viestin " Viesti on lähetetty asiakastiedoissasi olevaan sähköpostiosoitteeseen. Vaihda tunnuslukusi viestissä olevien ohjeiden mukaan. Jos et saa sähköpostiviestiä, ota yhteyttä kirjastoon."

6. Sähköpostiviestissä on teksti " Helmet-verkkokirjastoon on tullut pyyntö kirjautumiseen käytettävän tunnusluvun (PIN) vaihtamisesta. Jos et lähettänyt pyyntöä, voit poistaa tämän viestin. Tunnuslukuasi ei ole vaihdettu. Jos lähetit pyynnön, napsauta alla olevaa linkkiä ja syötä uusi tunnusluku (neljä numeroa)." Napsauttamalla viestissä olevaa linkkiä pääset syöttämään itsellesi uuden PIN-koodin.

Jos kirjastojärjestelmässä ei ole toimivaa sähköpostiosoitettasi, ota puhelimitse yhteyttä kirjastoon jota haluat käyttää (kaikkien yhteystiedot löytyvät osoitteesta www.helmet.fi) ja pyydä heitä lisäämään tietoihisi sähköpostiosoitteesi. Kun se on lisätty, aloita kohdasta 1.

Heikki Poroila