Olen tutkinut lähiaikoina 30-vuotisen sodan aikakautta, josta on harmillisen vähän materiaalia suomeksi. Haluaisin kuitenkin puhua kotikielen termeillä, mutta…

Kysytty

Hei,

Olen tutkinut lähiaikoina 30-vuotisen sodan aikakautta, josta on harmillisen vähän materiaalia suomeksi. Haluaisin kuitenkin puhua kotikielen termeillä, mutta yksi termi on jäänyt hankalaksi. Mikä olisi suomalainen termi "Pike and Shot" sodankäynnille?

Vastaus

Vastattu

Termille ei näyttäisi olevan napakkaa yleisesti käytössä olevaa suomennosta.

J.O. Hannula ja K.A. Adaridi kuvavat aikakauden taktillisten muotojen kehitystä ja tuliasein ja teräasein aseistettujen taistelijoiden yhteistoiminnan järjestämistä teoksissa Sotataidon historia: 2, Taktiikan ja strategian pääpiirteet Keskiajalla ja Uudella ajalla ennen Kolmikymmenvuotista sotaa (1931), Sotataidon historia. 1, Vanha ja keskiaika (1920) ja Sotataidon historia. 2, Kustaa Aadolfin, Ludvig XIV:n ja Fredrik Suuren aika (1920) mutta heillä ei ole nähdäkseni erillistä kattotermiä konseptille.

Jussi T. Lappalainen käyttää teoksessaan Aseet ja taistelut: sotataidon kolme vuosituhatta (1989) termiä "piikki- ja muskettimiesten yhteistoiminta".

Janne Malkki kirjoittaa Suomen sotilas -lehden artikkelissa Uuden ajan sota (2006) "aselajien yhteistyöstä".

Ilja Varha käyttää Pelit-lehden arvostelussaan (2015) suoraa käännöstä "piikin ja tuliaseen ajanjakso".