Olen törmännyt ruumisaittoihin Länsi-Suomessa. Niissä ilmeisesti säilyttiin ruumiita talvisin, kun maa oli jäässä.

Kysytty

Olen törmännyt ruumisaittoihin Länsi-Suomessa. Niissä ilmeisesti säilyttiin ruumiita talvisin, kun maa oli jäässä. Miten talvihautajaiset järjestettiin tuolloin, esim 1800-luvulla? Koska ruumisaittojen käytöstä luovuttiin eli opittiin hautaamaan routaiseen maahan?

Vastaus

Vastattu

Tässä löytämässäni kalmistopiirin kysymyksessä viitataan kivikauteen, mutta tekstistä ilmenee miten hautaustavat ovat muuttuneet ajan kuluessa. Routaista maata on tuolloin sulatettu tulen avulla. Voisi ajatella, että hyväksi havaittua tapaa on käytetty myöhemminkin.

Linkistä löytyy lisätietoa ja sivustolla on mahdollista myös esittää omia kysymyksiä.

https://kalmistopiiri.fi/2016/03/30/lukijan-kysymys-kuinka-talvella-hautaaminen-menneisyydessa-onnistui/