Olen töissä pienessä kirjastossa, jossa jotkut asiakkaat ovat tottuneet lainaamaan kirjat ajokortilla tai muulla henkilöllisyystodistuksella. Käytännössä he…

Kysytty

Hei!
Olen töissä pienessä kirjastossa, jossa jotkut asiakkaat ovat tottuneet lainaamaan kirjat ajokortilla tai muulla henkilöllisyystodistuksella. Käytännössä he eivät jaksa kantaa kirjastokorttia mukanaan tullessaan kirjastoon. Voinko vaatia heiltä kirjastokortin käyttämistä lainaamiseen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastolaki liikkuu sen verran yleisellä tasolla, ettei siellä sanota mitään kirjastokortista. 10 § antaa mahdollisuuden säätää kirjaston käyttäjän oikeuksista ja velvollisuuksista tarkemmin käyttösäännöissä. Laki löytyy kokonaisuudessaan Finlex-tietokannasta osoitteesta http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980904.

Kirjaston käyttösäännöt ovatkin olennainen asia mietittäessä, voiko asiakas lainata kirjastokortin sijaan henkilöllisyystodistuksella. Kehottaisin siis tutkimaan, mitä kirjastosi käyttösäännöissä sanotaan kortin käytöstä vai sanotaanko siinä niistä mitään. Jos asiaa ei millään tavalla noteerata käyttösäännöissä, kannattaa varmaan tutkia mahdollisia kirjaston sisäisiä ohjeita tai kysyä asiaa yksinkertaisesti esimieheltä. Mikäli asiasta ei ole olemassa mitään käytäntöä, sellainen olisi varmaan hyvä luoda, jotta toimintatavat olisivat yhtenäiset.

Kirjastolaki ei tosiaan tunnu asettavan kirjastokortin vaatimiselle mitään rajoituksia, ja esimerkiksi Helsingin kaupunginkirjastossa on mahdollista lainata myös henkilöllisyystodistuksella, vaikka asiaa ei ole täälläkään erityisesti mainostettu. Täällä Helsingissä asia on siis katsottu mahdolliseksi, vaikka toki ensisijaisesti suosimmekin kirjastokortin käyttämistä. Lainaaminen henkilöllisyystodistuksella on kuitenkin ilahduttava mahdollisuus, jos asiakas on unohtanut kirjastokorttinsa kotiin.