Mikä on Suomen pisin asumaton maantietaival ja kuinka pitkä se on?

Kysytty

Hei!

Olen todella yllättynyt, ettei nykyisen pikkufaktojen pornomaailman aikana jo googlen ensituloksista löytynyt tähän knoppiin vastausta.

Mikä on Suomen pisin asumaton maantietaival ja kuinka pitkä se on? Eli jonka lähistölläkään, sanotaanko vaikka ainakin 20 km säteellä molemmin puolin tiestä ei ole asutusta. Ei siis pelkästään vain tien välittömässä läheisyydessä. Olisi kiva nähdä myös listaus vaikka 5 pisimmästä tälläisestä pätkästä.

Vastaus

Vastattu

Suomessa ei Hannu Räisäsen Erä-lehdessä 08/2024 julkaistun artikkelin "Lopullisesti hukassa?" mukaan ole enää paljon täysin asumattomia alueita. Joitain asuttamattomia paikkoja on Enontekiön, Inarin ja Utsjoen kunnissa. Artikkeliin laskettiin että pisin asustamaton suora on Suomessa 140 kilometriä pitkä ja sen päättymispisteet ovat Kilpisjärvellä tien E8 tuntumassa ja Enontekiön Hetan kylässä. Täysin varma analyysi ei ole, koska alueella saattaa olla esimerkiksi yksittäisiä mökkejä, joita ei karttapalvelussa näy.

Suomessa suurimman ympyrän, jonka sisällä ei ole taloa, mökkiä tai tietä, voi piirtää saman artikkelin mukaan kartalle Lapin Lemmenjoen kansallispuistoon. Siitäkin asutukseen on pisimmillään 17 kilometriä.

Suomen erämaisimmat paikat, vaikkakaan eivät suoraan vastaa maantietaipaleiden pituuteen, antanevat jonkinlaista viitettä asiasta. Syrjäisemmäksi paikaksi on ehdotettu erilaisia paikkoja, mutta niissäkin välimatkat lähimpään asutukseen ovat yllättävän lyhyitä. Suomen luonto -lehden mukaan Suomen erämaisimpien paikkojen top 3 on seuraava:

1. Kilpisjärven erämaa-alue, 23,0 km. 69° 13.273’ N, 21° 42.783’ E

2. Lemmenjoen kansallispuisto, 19,5 km. 68° 32.445’ N, 25° 18.462’ E

3. Kaldoaivin erämaa-alue, 15,0 km. 69° 47.188’ N, 27° 50.134’ E (etäisyydet tieverkosta)

(Jouni Tikkanen 18.11.2020: "Suomen ääripisteet: Erämaisin paikka". https://suomenluonto.fi/artikkelit/suomen-aaripisteet-eramaisin-paikka/

Täydentävän vastauksen ja listauksen antaminen kysymykseen ei onnistu ilman valtavaa paikkatietojärjestelmää. Kannattaa kuitenkin tutustua Räisäsen artikkeliin.

Lähteet:

Hannu Räisänen 202. "Lopullisesti hukassa?" Erä-lehti 08/2024, sivut 39-43.

Jouni Tikkanen 18.11.2020: "Suomen ääripisteet: Erämaisin paikka". https://suomenluonto.fi/artikkelit/suomen-aaripisteet-eramaisin-paikka/

1 ääntä

Kommentit

Voivatkohan tienvarret olla niin metsäisiä, että ohi ajaessaan ei huomaa lähelläkään sijaitsevia rakennuksia? Ranskalainen eläkeläispariskunta kertoi ajaneensa Helsingistä Tampereelle - asumattomien metsäalueiden läpi.