Olen tekemässä Vene-lehteen laajaa juttua veneilyn kulttuurihistoriasta ja veneilyn muutoksista yhteiskunnassa viimeisen 50 vuoden aikana: miten huviveneily on…

Kysytty

Hei,

Olen tekemässä Vene-lehteen laajaa juttua veneilyn kulttuurihistoriasta ja veneilyn muutoksista yhteiskunnassa viimeisen 50 vuoden aikana: miten huviveneily on muuttunut Suomessa?

En löydä erilaisilla hauilla aiheesta asianmukaista kirjallisuutta. Olisiko teillä keinoja siihen? Mieluusti mainitsen jutussa Helmetin "lähteenä".

Toisena kysymyksenä: onko teillä Vene-lehdestä arkistokokoelmaa viimeisen 50 vuoden ajalta vai pitäisikö minun kääntyä Kansalliskirjaston puoleen?

Kolmantena kysymyksenä: löytyisikö tietoa Vene-lehden menneistä päätoimittajista? Saan heikosti apua toimeksiantajaltani.

Ystävällisin terveisin

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastojen yhteistietokanta Melindan kautta löytyy veneilyseurojen historiikkeja ja muutakin aiheeseen liittyvää. Asiasanoina on käytetty sanoja veneily (and) historia:

http://melinda.kansalliskirjasto.fi/F/TX6TKC8LHURVM558J756IHE9K1L9PMK1G…

Muutama lehtiartikkeli löytyi myös:

- Oikkonen, Markku
Oi niitä kilpaveneaikoja: Nopeat huviveneet yleistyivät Suomessa 60-luvulla (Vene 2012, nro 12, s, 74-78)
- Salkola, Klaus
Sähköiset laitteet helpottavat veneily arkea: elektroniikka mullisti veneilyn. Veneilyelektroniikan kehitys 1970-luvulta lähtien (Kippari,
2015, nro 5, s. 58-63)

Vene-lehti on Helmet-kirjastojen Pasilan kirjastossa vuodesta 1970-alkaen. Lehti on ilmestynyt vuodesta 1966, joten ensimmäisiä vuosia ei meillä ole.

Lehden päätoimittajan nimi löytyy lehden alkusivuilta.