Olen tekemässä Mikkelin varuskunnasta, 1880-1900, ja sen suomalaisista sotilaista tutkimusta. Löytyykö tälle ajanjaksolle muistelmia Mikkelistä, joissa…

Kysytty

Hei,

Olen tekemässä Mikkelin varuskunnasta, 1880-1900, ja sen suomalaisista sotilaista tutkimusta. Löytyykö tälle ajanjaksolle muistelmia Mikkelistä, joissa kerrottaisiin varuskunnasta ja upseeristosta?

Kirjallisuudesta olen käyttänyt tähän mennessä:
- Erkki Kuujo ”Entisajan Mikkeli. Mikkelin kaupungin vaiheita 1838 - 1917"
- Kyösti Väänänen ”Savon prikaatin historiaa. Savon prikaatin ja sen perinnejoukkojen vaiheita Suomen itsenäisyyden ajalta”
- Leo Harmaja, "Mikkelin lääni 1831-1931. Vaiheiden ja kehityksen pääpiirteitä"
- Erkki Kuujo – Kyösti Väänänen – Matti Lakio – Esa Hassinen, "Muuttuvaa Mikkeliä. Mikkelin kaupungin historia II 1918-1986"
- "Mikkelin ja sen ympäristön liike-elämä ja liikkeet"
- "Mikkelin lääni. Juhlajulkaisu läänin täyttäessä 150 vuotta"
- A.A. Tienheimo, "Mikkelin käsityöläisten- ja tehtailijainyhdistys 1875-1925"

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hallussanne näyttää olevan vastaava aineisto, jonka meiltäkin tästä aiheesta löytyy.

Mikkelin kaupunginkirjaston kokoelmissa on kirja Wanhan wäen kasarmeista jalkaväkimuseoksi, jossa on lyhyt kuvaus, n. 1/4 sivua, miten Mikkelin kaupunki luovutti maata 1879 ja kasarmi rakennettiin 1880-81 Mikkelin tarkk’ampujapataljoonan käyttöön sekä yksi kuva, jossa pataljoona valmistautuu äksiisiin.

Kotiseutukokoelmassa meillä on pieni julkaisu Finska militärens album: några ord och bilder till Finska armens minne, 1902 vuodelta. Alussa on pari sivua yleiskatsausta mm. kasarmit lueteltu rakennuskustannuksineen, minkä verran lukutaidottomia oli kussakin pataljoonassa. Siinä on neljä kuvaa Mikkelin pataljoonasta otettuna Lappeenrannan harjoitusleirillä 1896 (Mikkelin pataljoonan upseereista ,pataljoona harjoituskentällä, pataljoonan jääkäriosasto ja yhdessä kuvassa mm. hevosambulanssi, asesepät, maalarit, tallirenkejä jne.)

Ja paikallinen lehtiartikkeliviitakanta antaa yhden vihjeen:
Väänänen, Kyösti
Elämää Mikkelin tarkk'ampujapataljoonassa sata vuotta sitten Länsi-Savo –sanomalehdestä 28.12.1986, s. 6. julkaistu juttu.

Muistelmista saimme esiin tsaarinajan Mikkelistä vain Sirpa Tolosen muistelmakirja: Ryysyprinsessat, mutta hän kuvaa 1900-alkua, jolloin venäläinen upseeristo ja sotaväki oli Mikkelissä.

Mikkelin kaupunginkirjasto – Etelä-Savon maakuntakirjaston omassa julkaisusarjasssa on vuonna 1989 julkaisu kirjastossa pidettyjen esitelmien teksti Mikkelin kohtalonaikoja –nimellä. Kielitaistelukohdassa löytyi vain maininta ”Kotimainen sotaväki lakkautettiin 1901 ja ruotsalaisuuden toinen tukipylväs, upseerikunta, siirtyi muulle

Kannattaa varmaan tiedustella olisiko Mikkelin Jalkaväkimuseolla lisätietoja http://www.jalkavakimuseo.fi/ tai http://www.etelasavonmuseot.fi/museot/mikkelinmuseot/jalkavakimuseo.html

Myöskin Mikkelin museoon http://www.etelasavonmuseot.fi/museot/mikkelinmuseot/paamaja.html tai Mikkelin maakunta-arkistoon http://www.narc.fi/Arkistolaitos/mma/ voisi kannattaa ottaa yhteyttä.