Olen tekemässä ensimmäistä historian (talous-ja sosiaalihistoria) tutkielmaa ja etsisin hyvää aineistoa 1900-luvun sotataloudesta.

Kysytty

Olen tekemässä ensimmäistä historian (talous-ja sosiaalihistoria)
tutkielmaa ja etsisin hyvää aineistoa 1900-luvun sotataloudesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksestäsi ei selviä missä opiskelet (lukiossa? yliopistossa? kansanopistossa?) ja kuinka laajaa tutkielmaa olet valmistelemassa. Siksi on vaikea arvioida minkälaista aineistoa pidät "hyvänä" ja kuinka paljon työtä olet valmis tekemään tiedon hakemiseksi.

Jos aiheesta sotatalous hakee yleisten kirjastojen, vaikkapa Helsingin kaupunginkirjaston, tietokannasta, ei tulos ole kovin kummoinen. Lähinnä selviää se, että aihetta käsitellään sotahistoriassa. Esimerkiksi teossarjassa Jatkosodan historia (1994) osassa 6 on aiheena mm. mainitun sodan hallinto ja sotatalous.

Haku korkeakoulujen yhteistietokanta Lindassa (43 viitettä)tai artikkelihaku tuottaa jo paremman tuloksen. Jälleen esimerkkejä: Timo Vihavainen on kirjoittanut teokseen "Yksin suurvaltaa vastaan" artikkelin "Suomen sota-ajan talous ja yhteiskunta" ja Jorma Juottonen on tehnyt väitöskirjan aiheesta "Millainen materiaalinen puolustuskyky" (Helsingin Yliopisto 1997) ja Hannu Valtonen teoksen "Messerschmitt ja Saksan sotatalous" (1998). Eritasoista aineistoa löytyy! Perusteellista tutkimusta ja asiantuntemusta haluavan kannattaa mennä Helsingissä Maanpuolustuskorkeakoulun kirjastoon (Maurink. 1), mutta perustietoja löytyy myös yleisten kirjastojen hyllyiltä.