Mistä voisin tilata neuvola-asiakirjat ja terveyteeni liittyvät vanhat asiakirjat?

Kysytty

Hei,
olen syntynyt v. 1980 Jyväskylän keskussairaalassa ja ollut lapsuuteni kirjoilla Karstulan kunnassa.

Mistä voisin tilata neuvola-asiakirjat ja terveyteeni liittyvät asiakirjat Karstulan terveyskeskuksesta / (neuvolasta) / kouluterveydenhuollosta?

Missä arkistossa tietoja säilytetään?

Vastaus

Vastattu

Vanhoja terveyteen liittyviä asiakirjoja säilytetään pääsääntöisesti siinä yksikössä, jossa ne ovat syntyneet. Neuvola- ja kouluterveydenhuollon paperit löytyvät luultavasti kunnan pääterveysaseman arkistosta -  tosin yksiköiden lakkauttamisen myötä niitä on voinut siirtyä muualle ja kaikkia asiakirjoja ei välttämättä edes säilytetä.

Sinun kannattaa ottaa yhteyttä Karstulan terveysasemalle ja jos mahdollista, täsmentää mitä asiakirjoja erityisesti tarvitset.

Karstulan terveysasema: https://hyvaks.fi/asiointi/karstulan-terveysasema

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

En tiedä mistä alkaen arkistointi on ollut pakollista, mutta tiedän omasta kokemuksesta, että aiemmin kaikkia terveystietoja ei ole arkistoitu kuten nykyään.

Tietojen pyytämiseen kuitekin on olemassa lomake, ja voit täyttää sen nykyisellä omalla terveysasemallasi, josta saat myös apua siihen, että se lähetetään oikeaan paikkaan. Ole kuitenkin tarkkana: jos et erikseen ilmoita, että haluat että tiedot lähetetään nimenomaan sinulle itsellesi, ne jäävät siihen terveydenhuollon ykiskköön, johon ne tilattiin, etkä saa edes kopioita.