Olen siellä itse hoitaja ja kyseinen asukas menee omasta huoneestaan asuntolan suihkutiloihin päällään vain t-paita, alushousut ja kylpytakki. Suihkut…

Kysytty

Olen siellä itse hoitaja ja kyseinen asukas menee omasta huoneestaan asuntolan suihkutiloihin päällään vain t-paita, alushousut ja kylpytakki. Suihkut sijaitsevat siis eri tilassa kuin asukkaiden huoneet ja sinne on mentävä käytävää pitkin joita kulkee muitakin asukkaita ja myös hoitajia. Miten saada kyseinen asukas tajuamaan, että hän ei saa asuntolassa kulkea käytävällä alasti vaan hänen on laitettava vaatetta päälle mennessään suihkuun ja tullessaan sieltä? Hän jostain syystä sanoo, että ei ole alasti koska hänellä on t-paita, alushousut ja aamutakki, mutta alasti hän silti on koska hänellä ei ole mitään vaatteita päällä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Alastomuus on tila, jossa ihminen ei peitä itseään pitämällä vaatteita." Näin määrittelee Wikipedia ja näin sen näkisin itsekin. Koska kyseisellä henkilöllä on päällään peräti kolme suhteellisen peittävää vaatekappaletta, hän ei ole alasti. Jos vaatekappaleet olisivat vaikkapa hattu, kaulahuivi ja nilkkasukat, määritelmä voisi olla erilainen. Kuvailemassasi tapauksessa henkilö ei kuitenkaan ole alasti, varsinkaan jos genitaalit eivät vilahtele vaatteiden alta.