Olen seurannut urh.toimittajien suomenkielen käyttöä. Onko oikein sanoa esim. neljän (4) henkilön ryhmästä/joukkueesta sanontaa nelikko? Se on siis täysin…

Kysytty

Olen seurannut urh.toimittajien suomenkielen käyttöä. Onko oikein sanoa esim. neljän (4) henkilön ryhmästä/joukkueesta sanontaa nelikko? Se on siis täysin yleinen kaikkien toimittajien käyttämä termi. Mielestäni kuuluisi sanoa nelikkö! Nelikkohan on vanha tilavuusmitta - esim. silakka nelikko. Onko suomenkielitoimisto hyväksynyt tuollaisen muutoksen?

Vastaus

Vastattu

Kielitoimiston sanakirja kelpuuttaa kyllä nelikon rinnakkaiseksi muodoksi nelikölle neljän ryhmästä puhuttaessa.

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/nelikko

2 ääntä

Kommentit

Joitakin muotoja, joita sen sijaan ei ole hyväksytty:

"suomenkielen" (po. suomen kielen)
"silakka nelikko" (po. silakkanelikko)
"suomenkielitoimisto" (po. suomen kielen lautakunta)

Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen julkaisussa Suomen kielen perussanakirja, toinen osa (1992), ovat "'nelikko" ja "nelikkö", 'neljän (ihmisen) ryhmä' yhtä hyväksyttyjä rinnakkaismuotoja. Hakusanojen esittely ja selitys olivat siis kolme vuosikymmentä sitten samat kuin päivitetyssä verkkosanakirjassa (2022).