Olen selannut inernetistä löytyviä ihmisten sukutauluja joillain ihmisillä on kuolinsyynään "pistos". Mitä tuolla kuolinsyyllä tarkoitetaan, eli mikä sairaus…

Kysytty

Olen selannut inernetistä löytyviä ihmisten sukutauluja joillain ihmisillä on kuolinsyynään "pistos". Mitä tuolla kuolinsyyllä tarkoitetaan, eli mikä sairaus mahtaisi olla kyseessä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Papit käyttivät kuolinsyytä merkittäessä väkilukutaulujen laadintaan saatuja tautimääräyksiä. Lääkäri on harvoin ollut paikalla kuolinsyytä määrittelemässä, joten pappi on tehnyt merkinnän esimerkiksi omaisilta saamansa tiedon perusteella. Sen vuoksi oire on usein vaikuttanut kuolinsyymerkintään.

Kuolinsyyn toteaminen on perustunut kansainväliseen tautitaulukkoon vuodesta 1929 ja papeilta lääkäreille se siirtyi kokonaan vasta vuonna 1936. Tätä edeltävänä aikana kuolinsyistä käytetyt termit eivät ole kovin täsmällisiä, vaikka niitä varten olikin laadittu tautitaulukkoja.

Esimerkiksi "pistos" (ruotsiksi stygn) on saattanut tarkoittaa hyvin montaa asiaa. Ehkä parhaan tulkinnan pistokselle on antanut kuolinsyitä 1700- ja 1800-lukujen väkilukutauluissa tutkinut Arno Forsius, jonka mukaan kyse on rintapistoksista esimerkiksi keuhkokuumeessa ja keuhkopussintulehduksessa.

Lähteet:
Marja Huovila, Pirkko Liskola & Kari-Matti Piilahti, Sukututkimuksen käsikirja. WSOY, 2009
Arno Forsius, Kuolinsyyt vuosien 1749–1877 väkilukutauluissa (http://www.saunalahti.fi/arnoldus/kuol_syy.html)