Olen pohjakoulutukseltani sosionomi (AMK) ja haluaisin tulevaisuudessa työskennellä kirjastossa. Riittääkö tämän ammattikorkeakoulututkinnon lisäksi, jos…

Kysytty

Hei!

Olen pohjakoulutukseltani sosionomi (AMK) ja haluaisin tulevaisuudessa työskennellä kirjastossa. Riittääkö tämän ammattikorkeakoulututkinnon lisäksi, jos opiskelen vaadittavat 60 op opintoja (esim. informaatiotutkimus), että olisin pätevä kirjastoalan töihin, vai tuleeko pohjalla olevan korkeakoulututkinnon olla myös jo valmiiksi alalle sopiva?

Vastaus

Vastattu

Hei,

Kirjastoalan pätevyysvaatimuksia laskettiin joitain vuosia sitten, mutta vaatimukset ovat edelleen monissa työpaikkailmoituksissa (etenkin jos on oiletettavissa, että hakijoita riittää).

Hyvin yleisesti hakemuksissa on kirjastovirkailijan paikoissa esim. "soveltuva ammatillinen perustutkinto tai korkeakoulututkinto, johon sisältyvät tai jonka lisäksi on suoritettu 35 opintoviikon / 60 opintopisteen laajuiset kirjasto- ja informaatioalan opinnot tai tieto- ja kirjastopalvelujen ammattitutkinto".

Hyvin yleisesti alalla työskentelevillä on jonkin alan tutkinto ja sen lisäksi tehtynä nuo informaatiotutkimuksen opinnot. On sitten ainakin yksi osa-alue, jolla on erikoisosaamista. Alallahan on hyötyä lähes kaikesta osaamisesta - työtehtävistä riippuen.

Kannattaa lisäksi seurata alan työpaikkoja, niin saa selkeämmän kuvan millaisia alan työpaikkoja on tulee hakuun ja mitä erityisosaamista niihin vaaditaan.