Olen ottanut itselleni lukuhaasteen, että luen yhden kirjan kaikilta vuosisadoilta. Löysin hyvin luettavaa vuoteen 400 asti mutta sitten tökkäsi. Olisiko…

Kysytty

Olen ottanut itselleni lukuhaasteen, että luen yhden kirjan kaikilta vuosisadoilta. Löysin hyvin luettavaa vuoteen 400 asti mutta sitten tökkäsi. Olisiko kertoa kirjailijoita/kirjoja 400-, 500-, 600-, 700-, 800-luvuilta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Viestistäsi ei ilmennyt, onko kyse vain suomenkielisestä aineistosta. Oletan kuitenkin, että haluat aineistoa, jota voi saatavissa Helmet-kirjastoista tai verkosta vapaasti. Ongelmana näissä vanhoissa kirjoissa on se, että teosten täsmällistä ilmestymisaikaa on vaikeaa tietää. Usein kirjoittajienkin elinaika tiedetään vain summittaisesti.  Tässä kuitenkin joitakin ehdotuksia. Tietoja on kerätty Helmet-tietokannasta, kustantajien mainoksista, Wikipediasta.

Seuraavat kirjat ovat lainattavissa Helmet-kirjastoista

400-luku

  • Augustinus : Jumalan valtio. Osa 1. Suomentanut Heikki Koskenniemi. WSOY, 2005. Augustinus oli piispa ja kirkkoisä, joka eli 354 - 430. Jumalan valtakunnasta on ilmeisesti kirjoitettu 413-426
  • Augustinus : Usko, toivo ja rakkaus : käsikirja Laurentiukselle. Suomentanut Timo Nisula. Kirjapaja, 2004.  Ilmestynyt vuona 422.

500-luku

  • Boëthius, Anicius Manlius Severinus : Filosofian lohdutus. Suomentanut Juhani Sarsila. Vastapaino, 2004. Boethius (480-524 jKr) oli kristitty, mutta samalla puhdasverinen antiikin kulttuurin tuote, Platonin ja Aristoteleen tuntija. Filosofian lohdutusta on luonnehdittu yhteenvedoksi antiikin filosofiasta. Kirja on ilmeisesti kirjoitettu noin 524.
  • Gregorius 1, paavi : Evankeliumisaarnat. Suomentanut Miikka Anttila. Suomalainen teologinen kirjallisuusseura, 2022. 40 saarnan kokoelma Gregoriuksen virkakauden ensimmäisiltä vuosilta 591–593.
  • Lähdettyäsi : rakkaus ja eron suru muinaisessa Kiinassa. Kääntänyt ja toimittanut Pertti Nieminen. Otava, 1990. Kokoelma  perustuu Hsu Lingin (507-583) laajaan runoantologiaan. Antologiassa on myös vanhempia runoja. 500-luvun runoja kirjassa edustavat varmimmin sivulta 135 alkava Hsiaon hallitsijasuku -osio.

600-luku

  • Iisak Niniveläinen: Kootut teokset. Suomentanut Seafim Seppälä. Valamon luostari, 2005. Isak Niniveläinen oli itäsyyrialaisen kirkon munkki, joka eli noin 613-700.

700-luku

  • Li Po: Taivaanrantaan pitkä matka : Li Pon runoutta. Suomentanut Pertti Nieminen. Otava. 1992. Li Po oli kiinalainen runoilija, joka eli noin 701-762.
  • Johannes Viiniköynnös: : Palava ruoko . syyrialaisen mystikon kirjeitä 700-luvulta. Kirjapaja, 2007. Johannes Viiniköynnös eli erakkona Pohjois-Irakin vuoristossa 700-luvulla. Hän oli syvähenkinen mystikko, joka tunsi sisäisen elämän ulottuvuudet ja sai kokea salaisia Hengen vaikutuksia.
  • Wang Wein : Vuorten sini - Wang Wein valitut runot. Suomentanut Pertti Seppälä. Basam Books, 2015. Wang Wei (701-761) oli yksi Tang-dynastian (618-907) merkittävimmistä runoilijoista. Paitsi runoilija, hän oli myös maineikas maisemamaalari, muusikko ja valtiomies. Wang Wei toimi koko aikuisikänsä Tang-kauden hallinnon virkamiehenä. Samaan aikaan hän arvosti ja ihaili erakkoelämää vuorten keskellä. Wang Weitä pidetään kiinalaisen luontorunouden ylittämättömänä mestarina.

700-luku tai 800-luku

  • Abu Nuwas : Runoja kaduilta ja kapakoista. Suomentanut Jaakko Hämeen-Anttila. Basam Books, 2004. Abu Nuwas eli Persiassa noin 750-813. Runoja on luultavasti kirjoitettu molempina vuosisatoina.
  • Po Chü-i: Korotan ääneni ja laulan. Suomentanut Pentti Nieminen.  Basam Books, 2015. Runoilija on elänyt noin 772-846. Hän oli yksi Kiinan klassisen Tang-kauden suurista runoilijoista.
  • Theodoros Abu Qurra : Kirjoituksia islamista ja kristinuskosta. Suomentanut Serafim Seppälä. Suomen Patristinen seura. 2020. Theodoros Abu Qurra vaikutti 700- ja 800-lukujen taitteessa Pohjois-Mesopotamian Edessassa ja Harranissa. Hän on ensimmäinen arabiaksi kirjoittanut kirkkoisä ja kuuluu ortodoksisen kirkon pyhien joukkoon.
  •