Olen ollut siinä käsityksessä, että natsiliike oli oikeistolaista, äärioikeistolaista politiikkaa. Eivätkö natsit vihanneet kommunismia ja juutalaisia? Toinen…

Kysytty

Hei

Olen ollut siinä käsityksessä, että natsiliike oli oikeistolaista, äärioikeistolaista politiikkaa. Eivätkö natsit vihanneet kommunismia ja juutalaisia?

Toinen taho oli keskustellessamme taas sitä mieltä, että natsit olivat kommunisteja, mihin viittaa myös liikkeen nimitys "kansallissosialismi".

Mikä on siis totuus? Olivatko natsit kommunisteja ja sosialisteja vai oikeistolaisia?

Vastaus

Vastattu

Kansallissosialismi on tyypillisesti luokiteltu luokiteltu äärioikeistolaiseksi politiikaksi. Se käsittää kuitenkin sekä vasemmistolaisiksi että oikeistolaisiksi miellettyjä elementtejä. Esimerkiksi maan talousjärjestelmää kehitettiin kohti suunnitelmataloutta, jossa keskushallinto ohjasi tuotantoalojen ja yritysten toimintaa.

Kaiken kaikkiaan kansallissosialismin aatesisältö oli varsin epämääräinen. Keskeisiä tekijöitä olivat rotuoppi, antisemitismi, kommunismin vastaisuus sekä demokratian vastaisuus.

Lähteinä käytetty Richard Overy: Kolmas valtakunta : kronikka; Eepos : Maailmanhistorian käsikirja; Historia ajassa 2 : Kansainväliset suhteet