Olen menossa lähipäivinä naimisiin, jonka yhteydessä minun sukunimi muuttuu. Ja näin ollen haluan toki uusia kirjastokorttini, koska nykyisessä kortissa on…

Kysytty

Hei, olen menossa lähipäivinä naimisiin, jonka yhteydessä minun sukunimeni muuttuu. Ja näin ollen haluan toki uusia kirjastokorttini, koska nykyisessä kortissa on nykyinen sukunimeni. Haluaisinkin tietää, että paljonko uusi kortti maksaa? Nimenmuutoksen voin ymmärtääkseni tehdä verkossa omilla tunnuksilla? Kirjastot ei käsittääkseni saa tietoa muuttuneesta nimestä, väestörekisteristä? Niin ja haluaisin myös tietää, voiko kirjastokortin saada esim. kotiin tilattuna? Ja jos voi, maksaako se? Vai pitääkö kirjastokortti käydä hakemassa itse kirjastosta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Monet asiat kuten varausten noutokirjaston, osoitteen, puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen voi nykyään muuttaa suoraan verkossa, mutta nimenmuutos täytyy edelleen hoitaa jossain HelMet-kirjastojen toimipisteessä (kaikki käyvät). Tämä muutos täytyy hoitaa henkilökohtaisesti ja mukana täytyy olla henkilöllisyystodistus, jotta henkilökunta voi varmistua, että muutosta on tekemässä siihen oikeutettu henkilö. Samasta syystä asiaa ei myöskään voi hoitaa tilausmenettelyllä, kirjasto haluaa estää väärinkäytön yrityksetkin.

Sinänsä sukunimen muutos ei pakota tietojen vaihtamiseen, kortti toimii samalla lailla kuin ennenkin. Mutta ehkä on hyvä idea se kuitenkin saattaa vastaamaan vallitsevaa tilannetta. Uuden kortin saa tällaisissa tapauksissa maksutta. Kirjasto ei muuta henkilötietoja automaattisesti vaan pelkästään asiakkaan toimeksiannosta, mitään automatiikkaa ei ole. Muutoksen voi tehdä itselle sopivana aikana, mitään kiirettä ei muutoksen tekemisellä sinänsä ole. Seuraavalla kirjastokäynnillä sitten :)

Heikki Poroila