Olen luultavasti kadottanut yhden aineiston. Se oli Leena Lehtolaisen Tappava säde Jos löydän sen niin voinko viedä sen johonkin Espoon Kirjastoon? Vaikka olen…

Kysytty

Olen luultavasti kadottanut yhden aineiston. Se oli Leena Lehtolaisen Tappava säde
Jos löydän sen niin voinko viedä sen johonkin Espoon Kirjastoon? Vaikka olen Helsingistä sen lainanut

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos löydät kadonneen Helsingin kaupunginkirjaston kirjan, voit palauttaa sen myös mihin tahansa Espoon, Vantaan tai Kauniaisten kaupunginkirjaston palvelupisteeseen.

Mikäli käy niin ikävästi, ettet löydä kirjaa, joudut korvaamaan sen. Kirjan korvausmaksun voit maksaa myös Espooseen. Kirja voi olla mahdollista korvata myös saman teoksen ostetulla niteellä, mutta siitä täytyy sopia kirjan omistajakirjaston kanssa erikseen. Asiasta voi kysyä esimerkiksi soittamalla siihen kirjastoon, jonka aineistoa kadonnut kirja on. Luultavasti kirjan voisi silloin viedä myös Espoon kirjastoon, josta se lähetettäisiin Helsingin puolelle, mutta siitäkin asiasta on syytä sopia etukäteen.

Korvaavan kirjan edellytetään yleensä olevan vastaava kuin kadonnut kappale, jolloin esimerkiksi kovakantista kirjaa ei voi korvata halvalla pehmeäkantisella versiolla. On tosin mahdollista, että pehmeäkantisen voisi korvata kovakantisella versiolla, mutta siitäkin asiasta pitäisi sopia omistajakirjaston kanssa.

Vaikka kirja olisi kadonnut, kannattaa pitää huolta, ettei kirja ole liian pitkään myöhässä ja tarvittaessa uusia lainaa, kunnes on saanut asian selvitettyä. Kun kirja on myöhässä kaksi kuukautta, se siirtyy automaattisesti perintötoimiston laskutettavaksi.