Olen lukenut Kaikki Laila Hirvisaaren kirjat moneen kertaan. Kuka muu kirjailia kirjoittaisi 1800 - 1900 luvun taitteeseen sijoittuvista Suomen, Karjalan ja…

Kysytty

Olen lukenut Kaikki Laila Hirvisaaren kirjat moneen kertaan. Kuka muu kirjailia kirjoittaisi 1800 - 1900 luvun taitteeseen sijoittuvista Suomen, Karjalan ja/tai Venäjän elämästä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirjo Tuominen kirjoittaa 1800- ja 1900-luvun historiaan liittyviä romaaneja, kuten Kenraalitar (Gummerus 1981), joka aloittaa Suuriruhtimaanmaa –sarjan. Raija Orasen Maan aamu –sarja liittyy Suomen itsenäisyyden aikaan. Elisabeth Ahon kirjat, kuten Valkea kuin uni: historiallinen romaani Urajärven kartanosta vuosilta 1830-1851 (Otava, 2002), liittyy myös 1800-luvulle, tosin ei Karjalaan vaan Asikkalan Urajärven kartanoon. Sitä seuraa vuosisadan vaihteen molemmin puolin sijoittuva Lilly: historiallinen romaani 1861-1918: (Otava 2002). Myös Eira Pättikangas ja Panu Rajala kirjottavat 1800- ja 1900-lukujen historiasta, kuten Pättikankaan Punainen silkkinauha (Karisto 2005) ja Rajalan Senaatin ratsumies (Otava 2003), jolle on myös jatkoa. Kaari Utriolla on myös historiallisia romaaneja eri aikakausilta.

Tässä oli joitakin ehdotuksia. Kaikki edellä mainitut kirjat löytyvät Lahden kaupunginkirjastosta. Tietopalvelusta voi aina kysellä lisää. Rauman kaupunginkirjastolla on myös valikoima historiallisia romaaneja osoitteessa: http://www.rauma.fi/kirjasto/lukuvinkkeja/romaaneja/suomen_historiasta….