Olen lukenut eri kirjastojen "esteettömyys" - tietoja. Jotta kaikki pääsisivät edes sisään... Paljon on varmasti tehty mutta paljon olisi vielä tehtävää. Kuka…

Kysytty

Olen lukenut eri kirjastojen "esteettömyys" - tietoja. Jotta kaikki pääsisivät edes sisään...
Paljon on varmasti tehty mutta paljon olisi vielä tehtävää.
Kuka vastaa esteettömyys - asioissa ja tekevätkö kirjastot itse päänavauksia. Vai kiinnostaako asia ketään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Esteettömyyttä pidetään kirjastoissa tärkeänä.  Siksi on laadittu esimerkiksi Yleisten kirjastojen Saavutettavuussuositus. Suositus on vuodelta 2017. Esteettömyys pyritään ottamaan huomioon kirjastoja rakennettaessa tai uudistettaessa. Esimerkiksi Keskustakirjasto Oodi haluttiin rakentaa alusta alkaen esteettömäksi.
Etenkin vanhojen kirjastojen saavutettavuudessa on toki puutteita. Asioita pyritään korjaamaan, mutta joskus uudistuksissa täytyy tasapainoilla vanhan rakennuksen suojelun ja saavutettavuuden välillä. Jos huomaat yksittäisen kirjaston esteettömyydessä erityisiä puutteita, kannattaa lähettää palautetta. Otamme mielellämme palautetta vastaan. Pieniä asioita voidaan yrittää korjata heti, isommat asiat voidaan ottaa esille, mutta isommat asiat vaativat aikaa.

Lähteet:

Oodi - esteettömyys
Yleisten kirjastojen saavutettavuussuositus