Olen lievästi kehitysvammainen ja minulla on ongelma, että nyt aikuisena en tiedä, mitä kirjoja lukisin sillä selkokieliset tarkoitetut kirjat ovat minulle…

Kysytty

Olen lievästi kehitysvammainen ja minulla on ongelma, että nyt aikuisena en tiedä, mitä kirjoja lukisin sillä selkokieliset tarkoitetut kirjat ovat minulle liian helppolukuisia ja lyhyitä, kun taas lähes kaikki yleiskieliset aikuisten kirjat ovat taas hieman liian vaikeita lukea. Lapsena luin lastenkirjoja ja nuorena nuortenkirjoja, mutta en kai minä nyt enää aikuisena voi enää ainakaan mitään lastenkirjoja kuten vaikka jotain Muumi-kirjoja lukea. Mitä kirjoja voisin lukea? Mitkä olisivat aikuisille sopivia suhteellisen lyhyitä ja helppotajuisia kirjoja? Siis lähinnä romaaneja. Mieluiten suomalaisten kirjailijoiden kirjoittamia, sillä ulkomaalisissa kirjoissa ovat ongelmana vieraskieliset ihmisten nimet ja osittain myös paikannimet, joita minun on vaikea muistaa. Eli jos hahmot ovat nimeltään muun maalaisia kuin suomalaisia, niin minun on vaikea muistaa, että kuka on kuka. Varsinkin jos hahmoja on paljon. Suomalaisissa ihmisten ja vaikka kaupunkien nimissä tätä ongelmaa ei ole, kun ne ovat tuttuja.

Vastaus

Vastattu

Pari vuotta sitten täällä on kysytty vähän samanlaista kysymystä. Vastauksen voi lukea tästä . Vastauksessa ehdotettiin myös suomalaisia kirjailijoita ja kirjoja. Esimerkiksi klassikko-kirjoja, kuten Mika Waltarin Palmu-kirjat, Juhani Aho: Rautatie ja Hannu Salama: Se tavallinen tarina.

Muita vastauksen ehdotuksia: Rosa Liksom: Tyhjän tien paratiisit. Dekkareissa Leena Lehtolaisen, Matti Rönkän ja Matti Yrjänä Joensuun kirjat. Helppolukuisia viihteen puolelta olisi Enni Mustosen ja Anneli Kivelän romaanit.

Uusia ehdotuksia: Tuomas Kyrön Mielensäpahoittaja-kirjat ja Joel Haahtelan kirjat. Nämä kirjat ovat lyhyitä, mutta voivat olla hieman haastavia.

Äänikirjat voivat olla myös hyvä vaihtoehto. Saavutettavuuskirjasto Celian kirjoja voivat käyttää kaikki, joille tavallisen kirjan lukeminen on lukivaikeuden, sairauden, vamman tai vastaavan syyn vuoksi vaikeaa. Celian maksuttoman äänikirjapalvelun käyttäjäksi voit liittyä lähikirjastossasi.