Olen lainannut kirjan, mutta pitkän ulkomaanmatkan vuoksi sen palauttaminen tulee myöhästymään noin kuukauden. En voi myöskään uusia lainaani, koska siinä on…

Kysytty

Olen lainannut kirjan, mutta pitkän ulkomaanmatkan vuoksi sen palauttaminen tulee myöhästymään noin kuukauden. En voi myöskään uusia lainaani, koska siinä on varaus. Mitä maksuja ja kuinka paljon tulee maksettavakseni? Voinko saada maksuhäiriömerkintöjä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sakkomaksu on 20 cnt vuorokaudessa eli kuukaudessa sitä ehtii kertyä vain 6 euron verran, mikä on myös yksittäisen lainan sakkokatto. Lainausoikeuden menettää vasta, kun maksuja on kertynyt 30 euroa. Sakkomaksut realisoituvat velaksi vasta kun laina on palautettu. Sitä ennen laina on vain "myöhässä". Mitään maksuhäiriömerkintöjä ei tällaisista ehdi tulla. Kirjasto ryhtyy jossain vaiheessa perimään lainaa takaisin ja silloin syntyy lisäkustannuksia, mutta maksuhäiriömerkintöjä tulee vasta, jos rupeaa perintätoimiston kanssa ryppyilemään.

Jos oman lainan varausjono ei ole pitkä, kannattaa aina silloin tällöin vilkaista, olisivatko jonottajat kadonneet ja lainan voisi uusia.

Heikki Poroila

2 ääntä

Kommentit

Aikoinaan muutettuani Helsinkiin hakeuduin pikimmiten kaupunginkirjaston asiakkaaksi ja sain kirjastokortin lisäksi nipun opastavia esitteitä. Erityisesti jäi mieleen sen korostaminen, että kirjasto ei koskaan määrää eikä peri sakkoja (sellaisethan olisivat poliisi- tai käräjäasioita...), vain joitakin vaatimattomia maksuja (varauksista, myöhästelystä, kaukotilauksista...). Muutenkin sävy oli ystävällinen ja sananvalinta huolellinen.