Olen lähiaikoina kiinnostunut suomalaisesta saunasta ja erityisesti saunatontuista ja niihin liitetyistä uskomuksista, mytologioista ja perinteistä. Onko…

Kysytty

Olen lähiaikoina kiinnostunut suomalaisesta saunasta ja erityisesti saunatontuista ja niihin liitetyistä uskomuksista, mytologioista ja perinteistä. Onko olemassa kattavaa suomenkielistä (tieto)kirjaa, ns. magnum opusta, jossa käsiteltäisiin joko saunatonttuja tai yleisesti saunaa nimenomaan tästä näkökulmasta?

Vastaus

Vastattu

Juuri saunatonttuja käsittelevää kirjaa ei löytynyt, sen sijaan tontuista ylipäänsä kannattaa katsoa esimerkiksi näitä kirjoja:

Koski, Mervi: Tonttujen suuri suku

Pulkkinen, Risto: Suomalainen kansanusko samaaneista saunatonttuihin

Saure, Heikki: Tonttu - Tarua ja totta

Saunoista tietoa voisi löytyä esimerkiksi näistä:

Taskinen, Keijo: Sauna - puhtaasti suomalainen

Tommila, Pekka: Sauna - suomalaisen saunan rakentaminen

Vuorenjuuri, Martti: Sauna kautta aikojen