Olen lähdössä Marokkoon. Saisiko teiltä vinkkejä kirjoista, joilla voisi tutustua maahan ennakkoon: maantieteeseen, tapoihin, historiaan. Tapahtuu Marokossa…

Kysytty

Hei, olen lähdössä Marokkoon. Saisiko teiltä vinkkejä kirjoista, joilla voisi tutustua maahan ennakkoon: maantieteeseen, tapoihin, historiaan. Tapahtuu Marokossa tai marokkolainen kirjailija (Leila Slimanin tiedänkin jo). Genre vapaa kaunosta (kaikki tyylit) tiedekirjaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksestäsi ei käynyt ilmi, haluatko vain suomenkielisiä kirjoja vai lukisitko myös muita kieliä. Tässä kuitenkin joitakin vaihtoehtoja. Tiedot löytyvät pääasiassa Kirjasampo-palvelun kautta. Aluksi marokkolaisten kirjailijoiden romaaneja.

Tahar Ben Jelloun syntyi Marokossa vuonan 1944, mutta hän asuu Ranskassa ja kirjoittaa ranskaksi.

Suomennetut romaanit:

  • Lahjottu mies (sijoittuu Marokkoon). Suomenkielinen teos 1994. Sijoittuu Marokkoon. "Insinööri Murad on valtion virkamies, töissä rakennusvirastossa. Hän vaatii itseltään nuhteettomuutta ja rehellisyyttä, suorastaan kamppailee helppoa rahaa vastaan. Kaikki muut hänen työpaikallaan ottavat auliisti vastaan lahjuksia. Kaikki olisi hyvin, ellei rehellisyys olisi niin halveksittu ominaisuus, ellei vaimo olisi tyytymätön elintasoon. Aivan kuin vahingossa Murad ottaa vastaan rahaa viedäkseen astmaattisen tyttärensä meren rantaan. Tapahtuma laukaisee Muradin painajaisen, ja tavallinen elämä muuttuu helvetiksi…" Kirjan takakansi.
  • Napolin ihme. Suomeksi Gummerus, 2000.
  • Pyhä yö. Suomeksi Gummerus, 1989. Goncourt-palkinto 1987
  • Seitsemäs portti. Suomeksi Gummerus, 1989. Itsenäinen jatko-osa teokselle Pyhä yö
  • Sokaiseva pimeys. Alkuteos 2001. Suomeksi Gummerus, 2002. ” Tahar Ben Jelloun nostatti Ranskassa myrskyn, kun hänen uusin romaaninsa Sokaiseva pimeys ilmestyi keväällä 2001. Romaani kertoo Marokon lähihistorian hirveyksistä, eritoten kuningas Hassanin vankileiristä, jonne joukko vallankaappausta yrittäneitä sotilaita lähetettiin kuolemaan.” Kustantajan esittelystä
  • Tuhat ja yksi taikaa. Gummerus, 1998. ”Neljä miestä istuu tangerilaisessa kahvilassa mielessään sama unelma, sama painajainen. Heidän mieltään kiusaa muisto naisesta, jolla on silkkinen iho ja tuhkanväriset silmät. Zina on kaunis, mutta julma ja viettelevä. Hän on vapaus, toivo, unelma, rauha. Hän on nainen, joka kietoo kohtalonsa sanojensa ja tarinoiden verkkoon… ” Kustantajan esittely
  • Tyyntä Tangerissa. Gummerus, 1990. ”Tämä on tarina miehestä. Tuuli huijasi häntä, aika unohti, kuolema vähät välitti.” Pienoisromaani vanhan miehen tilinteosta: lapset ovat lähtenee maailmalle, ystävät kuolleet, pettäneet tai muuttaneet pois, suhde vaimoon kylmennyt eikä muista naisista ole jäljellä kuin haalistuneet muistot. Elämä on tehnyt vararikon. Koko talo huokuu hukkaan heitettyä elämää. Täytyykö vanhuus hyväksyä?” Takakansiteksti
  • Verhotut silmät. Gummerus, 1991. ”Nuori marokkolaisnainen Kniza on jättänyt maansa kymmenvuotiaana ja asunut Ranskassa, vieraassa kulttuurissa. Siellä hän on oppinut elämään toisin kuin musliminainen, katse maahan luotuna. Knizan sielussa elää kuitenkin berberien tarumaailma, jonka ahdistavista mutta samalla kauniista kuvista hän yrittää vapautua. Paluu kotikylään on väistämätön – vain siten hän kykenee ymmärtämään, rakastamaan ja tulemaan naiseksi.” – Takakansiteksti

Choukri, Mohamed 1935-2003. Marokkolainen kirjailija. Kirjoitti arabiaksi.
Suomennetut teokset:

  • Paljas leipä. Suomeksi 1998. "Paljas leipä kuvaa Choukrin varttumista Tangerin, Teuanin ja Oranin kaupungeissa kerjäläisten, taskuvarkaiden, salakuljettajien ja prostituoitujen maailmassa – ympäristössä joka elää yksin leivästä." Takakansiteksti
  • Virheiden aika. Suomeksi 1999. ".. elämäkerran toinen osa Virheiden aika alkaa siitä, mihin kirjailijan esikoisteos Paljas leipä (Like 1998) päättyy. Kaksikymmentävuotias Choukri matkustaa Larachen kaupunkiin oppiakseen lukemaan. " (takakansiteksti)

Helmet-tietokannasta löytyy Marokossa syntyneen Taïa, Abdellahin  (s. 1973) romaaneja ruotsiksi käännettynä. Kirjailija asuu Ranskassa ja kirjoittaa ranskaksi.

Marokko-aikeista tietokirjallisuutta Helmet-tietokannasta:

  • Jensen, M. Angela - Moroccan fashion : design, culture and tradition. Bloomsbury Academic , 2015
  • Juntunen, Marko - Islamin arki : maailma muslimin silmin. Ajatus, 2005
  • Mernissi, Fatima - Unelma vapaudesta : lapsuuteni haaremissa. Suomeksi Otava, 1995.
  • Pesonen, Hannu -  Hiekalle rakennettu elämä : taistelu Länsi-Saharasta. Suomen rauhanpuolustajat, 2007
  •  Shah, Tahir - Kalifens hus : ett år i Casablanca. Prisma, 2006
  • Tuquoi, Jean-Pierre - Ranska ja Marokko : ikuinen avioliitto. Suomen rauhanpuolustajat, 2011

Sarjakuvat
Tietäväinen, Ville : Näkymättömät kädet. WSOY, 2011. – Palkittu sarjakuvaromaani, joka kertoo marokkolaisen Rashidin pakomatkasta Eurooppaaan.