Olen kuullut Jylhän säveltämästä kappaleesta "Vaiennut viulu" version, jonka sanat eivät olleet nämä tavalliset Niittykosken, vaan jotakin muuta, yleisemmin…

Kysytty

Olen kuullut Jylhän säveltämästä kappaleesta "Vaiennut viulu" version, jonka sanat eivät olleet nämä tavalliset Niittykosken, vaan jotakin muuta, yleisemmin hautajaisten surumusiikiksi sopivaa. Tämä Niittykosken sanoitus kun on erityisesti soittajan lähtölauluksi tehty. Mutta en millään muista tarkemmin, enkä löytänyt netistä haulla, kun laulajaksi koetin tarjota Sauli Tiilikaista. Saisinko täältä apua? Sanoittajaa en todellakaan muista, enkä voi olla vuorenvarma siitäkään, etteikö myös se olisi voinut olla Niittykoski.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaiennut viulu -kappaleesta on kysytty aiemminkin tässä palvelussa, silloin on todettu mm. että "Konsta Jylhän lauluun "Vaiennut viulu" on olemassa 3. ja 4. säkeistö, joita ei yleensä ole mukana nuoteissa. Nämä säkeistöt löytyvät ainakin Kansanmusiikki-lehden (4/1984) ohjelmistoliitteestä, joka sisältää Konsta Jylhän sävellyksiä sekakuorosovituksina. Sanat ovat Viljami Niittykosken."

Noin vanhaa lehden numeroa voi tiedustella ainakin lehden kustantajalta Suomen Kansanmusiikkiliitto. Sibelius-akatemian kirjastosta tätä lehden numeroa voinee lukea paikan päällä, kuten linkistä näkyy: https://uniarts.finna.fi/Record/arsca.35504

Yhteystiedot kirjastoon:

Käyntiosoite:
Musiikkitalo
Töölönlahdenkatu 16 C
00100 Helsinki

Postiosoite:
Sibelius­-Akatemia
Kirjasto
PL 39
00097 Taideyliopisto

Puhelin: 040 710 4224 (asiakaspalvelu)
Sähköposti: lib.siba@uniarts.fi
Kaukopalvelu: lib.siba.ill@uniarts.fi

Ehkäpä tästäkin tiedosta on apua etsinnöissänne.

Fono-tietokanta antaa laajasti vastauksia hakukomennolla "vaiennut viulu". Olisiko joku näistä se etsitty (linkki):
http://www.fono.fi/KappaleHakutulos.aspx?kappale=vaiennut+viulu&culture…

Napsauttamalla saa kunkin kappaleen tarkemmat tiedot esiin.