Olen kuullut että silmissämme Auringon näennäinen koko taivaalla on puoli kaariastetta, kuten myös Kuun. Mutta mikä on Pohjantähden näennäinen koko…

Kysytty

Olen kuullut että silmissämme Auringon näennäinen koko taivaalla on puoli kaariastetta, kuten myös Kuun.
Mutta mikä on Pohjantähden näennäinen koko kaariasteissa, taikka paremmin ilmaistuna, kaariminuuteissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pohjantähden kulmaläpimitaksi on laskettu noin 3,12 millikaarisekuntia eli 0,000052 kaariminuuttia.

Lähteet:

How does north star look like?

Revisiting the fundamental properties of the Cepheid Polaris using detailed stellar evolution models