Olen kiinnostunut siitä, miten kuolemaa on käsitelty kirjallisuudessa ja runoudessa Suomessa ja muualla. Osaatteko neuvoa luettavaa aiheeseen liittyen, sopivia…

Kysytty

Hei,
Olen kiinnostunut siitä, miten kuolemaa on käsitelty kirjallisuudessa ja runoudessa Suomessa ja muualla. Osaatteko neuvoa luettavaa aiheeseen liittyen, sopivia kaunokirjallisia teoksia tai tutkimuksia esimerkiksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuolema on varmaankin rakkauden ohella yksi kaunokirjallisuuden käsitellyimmistä teemoista. Yksi tunnetuimmista lienee William Shakespearen Romeo ja Julia. Jännityskirjallisuudessa kuolema taas on koko genreä yhdistävä tekijä. Se on myös sotakirjojen keskeinen teema. Osin fiktiivisiä, osin todellisuuteen perustuvia kertomuksia läheisen kuolemasta on myös julkaistu paljon. Tällaisia ovat esimerkiksi Hannu Mäkelän Äiti ja Anja Kaurasen Ihon aika. Oma sairaus ja lähestyvä kuolema ovat myös synnyttäneet runsaasti kaunokirjallisuutta. Tuberkuloosia sairastaneet runoilijat Saima Harmaja ja Edith Södergran ovat tuttuja suomalaisille. Myös lastenkirjallisuudessa kuolemaa on käsitelty. Tunnetuimpia lienee Astrid Lindgrenin Veljeni, Leijonamieli.

Aiheesta on kirjoitettu ainakin nämä väitöskirjat:

- Saiturin kuolema : kuoleman kulttuuripoetiikkaa angloamerikkalaisessa fiktiossa myöhäiskeskiajalta nykypäivään / Mikko Kallionsivu (Tampereen yliopisto, 2013)
http://tampub.uta.fi/handle/10024/94543

- Kirjoitettu sota : sotadiskursseja suomalaisessa kaunokirjallisuudessa (1917-1995) / Elina Martikainen Tampereen yliopisto, 2013)
http://tampub.uta.fi/handle/10024/94690

Artikkeleita aiheesta esimerkiksi nämä:

- Kuoleman teema kirjallisuudessa / Tarmo Kunnas (julkaisussa Synty ja kuolema: 1.6.-10.9.1989
- Valon sammumista vastaan : artikkeli perustuu Oriveden myyttiseminaarissa heinäkuussa 1993 pidettyyn luentoon Kirjallisuuden suuri uutinen : kuolema. / Kaisa Nimala (julkaisussa Virke, 1993: 5, s. 51-57)
- Sankarikuolema sodanjälkeisessä kaunokirjallisuudessa. / Elina Martikainen (julkaisussa Historiallinen aikakauskirja, 2012, 1, s. 68-82)

Yhden luettelon kuolema-aiheisesta kaunokirjallisuudesta on julkaissut Lex Humana, joka on lääketieteen opiskelijoille ja terveydenhuollon ammattilaisille suunnattu humanistinen kirjakokoelma Terkossa, terveystieteiden keskuskirjastossa:

http://blogs.helsinki.fi/luxhumana/2010/04/02/teemana-kuolema-kaunokirj…