Olen kiinnostunut Raahessa 1950-60-luvulla toimintansa aloittaneesta lastentarhasta, jonka johtajana toimi Brita Oesch. Onko julkaistu aiheeseen liittyvää…

Kysytty

Hei!
Olen kiinnostunut Raahessa 1950-60-luvulla toimintansa aloittaneesta lastentarhasta, jonka johtajana toimi Brita Oesch. Onko julkaistu aiheeseen liittyvää kirjallisuutta tai opinnäytetöitä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Brita Koskisesta ja lastentarhasta löytyi varsin vähän tietoa. Mitään kirjaa tai opinnäytettä ei ilmeisesti ole olemassa.

Varhaiskasvatuksen historiasta Suomessa löytyy mm. teokset:

Hänninen, Sisko-Liisa: Suomen lastentarhatyön ja varhaiskasvatuksen historia

Salminen, Hannele: Lastentarhatoiminta - osa lapsuuden historiaa : Friedrich Fröbelin lastentarha-aate ja sen leviäminen Suomeen

Välimäki, Anna-Leena: Lasten hoitopuu : lasten päivähoitojärjestelmä Suomessa 1800- ja 1900-luvulla

Raahen historiasta:

Raahen tietoon historia -kirjasarja

Brita Oeschista löytyi muutamia epävarmoja elämäkertatietoja. Hän lienee ollut Ruona Oy:n toimitusjohtajan Emil Oeschin kolmas vaimo. Pari vihittiin 19.9.1937; Raaheen he olivat muuttaneet Mäntästä aiemmin samana vuonna, mutta tällöin Brita oli vielä Koskinen ja ilmeisesti toimi Emil Oeschin taloudessa emännöijänä. Brita Koskinen oli suorittanut lastenhoitajakurssin vuonna 1935. Facebookista löytyy muistelua Raahen lastentarhasta ja "Riitta-tädistä", tätä muistitietoa tukevia muita tietoja ei kuitenkaan löytynyt.