Olen kiinnostunut Aurora Karamzinin elämästä. Hänestä kertovia kirjoja on monta, mutta mikä niistä mahtaisi olla kattavin ja luotettavin tiedonlähde? Mistä…

Kysytty

Hei, olen kiinnostunut Aurora Karamzinin elämästä. Hänestä kertovia kirjoja on monta, mutta mikä niistä mahtaisi olla kattavin ja luotettavin tiedonlähde? Mistä tunnistaa tällaisen elämänkerran? Kiitos avustanne.

Vastaus

Vastattu

Aurora Karamzinin elämästä on tosiaan kirjoitettu paljon. 2000-luvulla on julkaistu kaksi laajempaa elämäkertaa: Eeva Hurskaisen Aurora Karamzin: Pietarin hovista köyhien auttajaksi (Kirjapaja 2002) sekä Espoon kaupunginmuseon julkaisema Aurora Karamzin: aristokratian elämää (Otava, 2006). Jälkimmäisessä teoksessa on useita asiantuntija-artikkeleita, joissa tarkastellaan Karamzinin elämää laajasti eri näkökulmista.

0 ääntä

Kommentit

Mainitaan myös Mauri Sariolan jatkokertomuksessa "Susikoski ja lentävä hollantilainen". Siinä kerrotaan, kuinka Susikosken esi-isä sai alkunsa Aurora Karamzinin järjestämissä juhlissa Aleksanteri II:lle.