Olen julkaissut kaksi kirjaa ja minua kiinnostaisi tietää miten löydän kirjastot, joissa kirjani ovat lainattavissa. Tietenkin kiinoostaa myös se, onko…

Kysytty

Hei, olen julkaissut kaksi kirjaa ja minua kiinnostaisi tietää miten löydän kirjastot, joissa kirjani ovat lainattavissa. Tietenkin kiinnostaa myös se, onko kirjojani lainattu ja jos on, niin minkä verran. Kiitos.

Vastaus

Vastattu

Valitettavasti mitään helppoa ja nopeaa tietoa yksittäisen kirjan saatavuudesta eri kirjastoissa ja kirjastojärjestelmissä ei ole, ei myöskään sen selvittäminen, minkälaisia lainauslukuja ne ovat keränneet. Jos kirjailija on Sanasto ry:n jäsen ja saa sitä kautta ns. lainauskorvausmaksuja, voi luvuista tehdä jonkinlaisia johtopäätöksiä lainausmääristä. Muuten pitää ottaa yhteyttä jokaiseen kirjastoon ja ensin tutkia sen tietokannasta, miten omat kirjat ovat edustettuina ja sitten ottaa yhteyttä kirjastoon ja tiedustella, olisiko heiltä mahdollista saada näin yksilöityä tilastotietoa. Ensimmäinen vaihe on tehtävissä, se vaatii vain sitkeyttä ja työtä, jota onneksi nykyään helpottavat monet kirjastokimpat, joissa voi olla tusinakin kirjastoa mukana. Selvitettäviä tietokantoja on silti kymmenittäin. Kaikkien kirjastojen perustiedot löytyvät täältä: https://hakemisto.kirjastot.fi/.

Kysymys yksittäisten nimekkeiden lainausluvuista on hankalampi. Todennäköisesti useimmissa kirjastojärjestelmissä tällainen luku on saatavissa, koska Sanaston em. korvausjärjestelmä perustuu tällaisiin tietoihin. On vaikea ennustaa, miten eri kirjastoissa suhtaudutaan tällaiseen tietopyyntöön, sillä tiedon olemassaolosta ei vielä seuraa, että se olisi helposti sieltä esiin kaivettavissa. Ainakin pääkaupunkiseudun kirjastojärjestelmässä on henkilökunnan mahdollista nähdä, kuinka monta kertaa yksittäinen nide on ollut lainassa. Mutta kokonaislainauksen saamiseksi täytyy käydä läpi kaikki hankitut niteet ja laskea niiden luvut yhteen. Riippuu henkilökunnan työtilanteesta, onko tällaiseen aikaa. Asiakkaille päin nämä luvut eivät näy.

Periaatteessa kysyjän toivomat asiat ovat selvitettävissä, mutta vain isolla vaivannäöllä, koska normaali tilastointi tapahtuu paljon yleisemmällä tasolla. Jos kysyjä on Sanaston jäsen, voi sitäkin kautta yrittää kysyä, voivatko he tällaista tietoa esiin kaivaa.

Heikki Poroila

0 ääntä

Kommentit

Sanoisin, että on helpompi tehdä haku kirjastot.fi:n monihaussa kirjansa nimellä. Eli https://monihaku.kirjastot.fi/fi/ ja sieltä oikealta valitaan Kaikki kirjastot. Tällä pystyy katsomaan missä kaikissa kirjastoissa kirjaa ylipäätään on.

Lisäksi osalla kirjastoissa on verkkokirjasto, joka näyttää suoraan asiakkaallekin lainaustilastoja. Esimerkiksi Pirkanmaan kirjastoilla, Piki-verkkokirjasto, kun hakee oman teoksensa ja klikkaa kirjan tiedot auki, näkee Lainat yhteensä ja Lainat tänä vuonna. Näillä luvuilla voi jo päätellä jotain, vaikkei kaikista Suomen kirjastokimpoista tällaisia lukuja toki näin helposti saakaan.