Olen joskus nähnyt joissakin kirjastoissa yksityishenkilöiden tekemiä sukututkielmia. Jotkut ovat olleet aika suppeita, vain muutama liuska. On joukossa sitten…

Kysytty

Olen joskus nähnyt joissakin kirjastoissa yksityishenkilöiden tekemiä sukututkielmia. Jotkut ovat olleet aika suppeita, vain muutama liuska. On joukossa sitten ollut jokunen kattava ja perusteellinenkin. Olisin kiinnostunut etenkin Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun alueista. Suvut ovat Leinonen, Haataja, Röytiö ja Kuonanoja. Miten löytäisin mahdollisesti olevat tutkimukset?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaikki sukututkimukset eivät ole julkisesti saatavissa, osa löytyy eri kirjastoista, osa ei. Internetistä kannattaa kokeilla löytyykö sukuseuran kotisivuja tai muuta tietoa kyseisistä suvuista.

KUONANOJA
Lahden kaupunginkirjaston pääkirjastosta löytyy kirja Sukuhakemisto (1992), josta voi löytää viitteitä eri suvuista tehdyistä sukututkimuksista, lehtiartikkeleista yms. Siinä on viite:

Paikkala, Sirkka & Paikkala, Jarmo: Kuonanojan varrelta Tupaharjuun. Kiuruvesi 1986:38.

RÖYTIÖ
Emme löytäneet viittauksia tästä suvusta tehtyihin tutkimuksiin (niitä voi silti olla olemassa). Ainoa Röytiö-sanan sisältänyt viite Sukututkimusseuran kirjastotietokannassa oli alla oleva viite, joka ei välttämättä edes liity Röytiön sukuun:

Nimeke: Lampaholaiset : Pölökkytaepaleelta Röytiönrannalle
Pääsana: LAMPAHOLAISET
Yhteisötekijä: Lamminahon kyläyhdistys
Tekijät: [toimittaja: Jorma Tulkku]; [kirjoittajat: Jukka Ahola ... et al.]
Julkaisutiedot: [Pyhäjärvi] : Lamminahon kyläyhdistys, 2000
ISBN: 952-91-2512-7 (sid.)
Asiasanat: paikallishistoriat; kylät; historia; kotiseutukuvaukset; kotiseutututkimus; Pyhäjärvi Ol.; Lamminaho; maatilat; asukkaat; elinkeinot; muistelmat; henkilöhistoria; talonhaltijat

HAATAJA
Pääkirjaston tietopalvelun kautta voi tilata alla olevan tutkimuksen kaukolainaksi (5 euroa/tilaus):

Haataja, Paavo: Kuusamon Haatajat suku: Antti Haataja ja hänen jälkeläisensä puolisoineen ja lapsineen ; 2. laaj. p. ; 2008. 978-952-92-3547-6.

Sukuseuran nettiosoite: http://www.haatajat.fi/

LEINONEN:
Lahden kaupunginkirjaston pääkirjastossa on kirja Hietamäki: Melalahden ihmisitä ja taloista, jossa kohteena on Leinosen suku. Kirjaa voi tutkia kirjastossa tai lainata kotiin.

Lisäksi löytyy kirja Sukuhakemisto (1992), josta voi löytää viitteitä eri suvuista tehdyistä sukututkimuksista, lehtiartikkeleista yms. Kirjasta löytyy 17 viittausta Leinosen sukuun. Emme voi listata niitä tässä, kirjaa voi tutkia kirjastossa. Käsikirjaston kirjaa ei voi lainata.

Pääkirjaston tietopalvelun kautta voi tilata sukututkimuksia kaukolainaksi (5 euroa/tilaus). Esimerkiksi Suomen Sukututkimusseuran kirjastosta löytyvät ainakin seuraavat Leinosen sukua käsittelevät teokset, joita voi tilata kaukolainaksi:

Nimeke:Eksymän suku
Kielet:Suomi Pääsana:EKSYMÄN
Yhteisötekijä:Eksymän sukuseura
Julkaisutiedot:[Kuusamo] : [Eksymän sukuseura], 2003 Ulkoasu:88 s. : kuv., kartt. ; 30 cm
ISBN:952-91-6097-6 (nid.)
Huomautus:Kuvailutiedot kannesta.
Asiasanat:sukututkimus; suvut; Kuusamo; Pohjois-Pohjanmaa; Kainuu Avainsanat:Eksymä; Luukkonen; Tahkola; Oikarainen; Määttä; Viitanen; Leinonen; Törmänen

Nimeke:Hannes Leinonen : Asarias Matinpoika Leinosen s. 1816, jälkeläiset
Kielet:Suomi Pääsana:LEINONEN
Pääkirjaus tekijästä:Leinonen, Tapio Tekijät:Tapio Leinonen
Julkaisutiedot:Kestilä : Tapio Leinonen, 1987
Huomautus:mon.
Asiasanat:sukututkimus; Paltamo

Nimeke:Kainuun Leinoset. 1 : Leinoset Kainuun asuttajina : Yrjö Juhonpoika Leinosen (1688-1755) jälkeläiset Kielet:Suomi
Pääsana:LEINONEN Pääkirjaus tekijästä:Leinonen, Tapio Lisäkirjaus tekijöistä:Leinonen, Tatu Tekijät:Tapio Leinonen, Tatu Leinonen
Julkaisutiedot:[Oulu] : Leinosen sukuseura, 2004
Ulkoasu:627 s. : kuv., kartt.
ISBN:952-91-7777-1 (sid.) (osa)
Asiasanat:sukututkimus; suvut; Kainuu; Paltamo Avainsanat:Leinonen

Nimeke:Kainuun Leinoset. 2 : Paltamon Melalahden Leinolan n:o 12 Leinoset : Matti Paavonpoika Leinosen (1710-1764) jälkeläiset Kielet:Suomi Pääsana:LEINONEN Pääkirjaus tekijästä:Leinonen, Tapio Lisäkirjaus tekijöistä:Leinonen, Tatu Tekijät:Tapio Leinonen, Tatu Leinonen
Julkaisutiedot:[Oulu] : Leinosen sukuseura, 2008 Ulkoasu:799 s. : kuv., kartt.
ISBN:978-952-92-4224-5 (sid.) (osa)
Asiasanat:sukututkimus; suvut; Kainuu; Paltamo; henkilöhistoria Avainsanat:Leinonen

Nimeke:"Kautta kärsimysten voittoon" : Eemilin ja Kertun tarina heidän sukujensa taustaa vasten Kielet:Suomi Pääsana:NIKKI Pääkirjaus tekijästä:Nikki, Kalevi Tekijät:Kalevi Nikki
Julkaisutiedot:[Sumiainen] : [K. Nikki], 2003
Ulkoasu:152 s. : kuv., kartt. + 1 esipolvitaulu
ISBN:952-91-6146-8 nid.
Asiasanat:sukututkimus; suvut; maatilat; historia; Sysmä; Nuoramoinen; Häme; Päijät-Häme; Savo; Pohjois-Savo; Maaninka; Lapvetelä Avainsanat:Nikki; Leinonen

Nimeke:Leinosten sukulehti Kielet:Suomi Pääsana:LEINOSTEN Aineistotyyppi:Kausijulkaisu
Tekijät:Leinosen sukuseura ry
Julkaisutiedot:Espoo : Leinosen sukuseura, 1987-
ISSN:0786-2679
Ilmestymistiheys:Kaksi kertaa vuodessa
Asiasanat:sukuseurat; kausijulkaisut; sukututkimus; suvut; Itä-Suomi; Savo; Kainuu Avainsanat:Leinonen; Leinosen sukuseura

Nimeke:Loukion hovi Kielet:Suomi Pääsana:PUNTANEN Pääkirjaus tekijästä:Puntanen, Pia
Tekijät:Pia Puntanen Julkaisutiedot:[Juva] : [Hilkka Korpivaara] ; [Paavo Korpivaara], 1999
Ulkoasu:108 s. : kuv., kartt. ; 27 cm
Asiasanat:kartanot; historia; Loukion hovi; maatilat; ratsutilat; kruununtilat; Juva; asukkaat; suvut; aateli; talonpojat; palkolliset; torpparit
Avainsanat:von Nandelstadh; von Brandenburg; Nandelstadh; Brandenburg; Leinonen; Paasonen

Nimeke:Manamansalon Heikan Karppisten sukukirja : Karppisten suku Kainuussa ja Oulujokilaaksossa Kielet:Suomi Pääsana:MOILANEN Pääkirjaus tekijästä:Moilanen, Kari Tekijät:Kari Moilanen Julkaisutiedot:[Oulu] : [Karppisten sukuseura], 1993
Ulkoasu:602, [4] s. : kuv. ; 25 cm
ISBN:952-90-4845-9 (sid.) Julkaisusarja:Karppisten sukuseuran ry julkaisuja, ISSN 0784-6622 ; 1993, 1
Asiasanat:sukututkimus; suvut; Kainuu; Säräisniemi; Manamansalo; Vaala; Oulujokilaakso; Pohjois-Pohjanmaa; Oulu Avainsanat:Karppinen; Carpén; Karpén; Candelin; Nordgren; Kovalainen; Seppänen; Järvelä; Väisänen; Huovinen; Suorsa; Toikka; Häikiö; Koivumaa; Suni; Kratz; Ervasti; Väänänen; Juntunen; Leinonen; Lohipainua; Rautiainen; Savilaakso

Nimeke:Melalahden ihmisistä ja taloista Kielet:Suomi
Pääsana:HIETAMÄKI Pääkirjaus tekijästä:Hietamäki, Bertta Tekijät:Bertta Hietamäki Julkaisutiedot:[Vaasa] : [Bertta Hietamäki], 1994
Ulkoasu:viii, 491, [26] s. : kuv., kartt. + 1 korjausliuska
ISBN:952-90-4766-5 (nid.) Asiasanat:paikallishistoriat; kylät; maatilat; torpat; maanjako; maanomistus; historia; kotiseutututkimus; kotiseutukuvaukset; Paltamo; Melalahti; asukkaat; henkilöhistoria; suvut; sukututkimus; asutushistoria Avainsanat:Leinonen; Oikarinen; Moilanen