Olen joskus muutama vuosi sitten lukenut kirjan joka kertoi muistaakseni nuoresta pojasta jolla oli jonkinlainen kiinnostus moottoripyöriin ja tytöstä johon…

Kysytty

Hei, olen joskus muutama vuosi sitten lukenut kirjan joka kertoi muistaakseni nuoresta pojasta jolla oli jonkinlainen kiinnostus moottoripyöriin ja tytöstä johon poika lopulta rakastui. Kirjan kansi on liilan ja sinisen sävyinen sekä mattapintainen. Haluaisin todella tietää mikä kirjan nimi on? Osaisiko kukaan auttaa mitenkään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pohdimme useampaakin kirjavaihtoehtoa, joissa käsitellään mopoja ja ihastumista. Näissä kaikissa olisi myös punertava ja sinertävä kansi. Jyri Paretskoin Shell´s Angles -kirjasta kerrotaan Kirjasammossa seuraavasti: Henri, Rudi ja Samu päättävät perustaa mopojengin, sillä mikä olisikaan hienompaa kuin ajella jengiliivit päällä mopolla, kaunis tyttö tarakalla? Tosin kellään ei ole tyttöystävää, eikä idean isällä Henrillä ole vielä sitä mopoakaan... Koska kuolematon idea syntyy huoltoaseman kulmilla notkuessa, nimeksi keksitään valtavan hieno ja vain kohtalaisen naurettava Shell's Angles. Liiviprojektiin värvätään mukaan myös Henrin salainen ihastus Milla, ja niin Shell's Angles on valmis ratsastamaan... Shell´s Angles on vuodelta 2013, ja sillä on neljä jatko-osaa.

Jukka-Pekka Palviaisen Virityksiä-kirja on vuodelta 2018. Kirjasampo kertoo: Valtteri ajaa kolarin paetessaan poliiseja viritetyllä mopollaan. Kukaan ulkopuolinen ei onneksi loukkaannu, mutta Valtteri itse joutuu jalkaleikkaukseen. Samassa sairaalahuoneessa majailee Einari, jonka sota-ajan juttuja on kiva kuunnella. Einarin lapsenlapsi Amanda tekee nettiin humoristisia videoita. Kun Amanda saa vlogiinsa rasittavan häirikön, hän pyytää Valtterilta apua. Kaikesta voi päätellä, että kirjoittaja on joku tuttu. Häirikön jäljittäminen paljastaa monta muutakin salaisuutta.

Jukka-Pekka Palviainen on kirjoittanut samasta aihepiiristä myös Hanaa, Kosonen -kirjan. Kirjasammossa kirjan juonesta kerrotaan seuraavasti: Ukin mielestä Kaapo on luuseri, jos hänellä ei ole viisitoistavuotiaana mopoa. Siitä se ajatus sitten lähtee, ja kohta Kaapolla on kiikarissa käytetty Skyteam Monkey - jota itse asiassa myy The Jannika, joka on Kaapon mielestä koulun kuumin tyttö. Kaupat tehdään, mutta jo samana iltana Kaapo todistaa kotinsa ikkunasta, kun Monkey nostetaan pihalta pakettiauton kyytiin ja viedään pois. Seuraavana päivänä Kaapo saa varkailta viestin. Hän saa moponsa takaisin, jos maksaa määräajassa 200 euroa. Tämä kirja on vuodelta 2020, ja sillä on kaksi jatko-osaa.