Olen jo pitkään etsiskellyt erästä näytelmää, jonka teatteriryhmämme esitti, kun olin pikkulapsi. Googlaileminen ei ole oikeen tuottanut tuloksia, koska en…

Kysytty

Hei! Olen jo pitkään etsiskellyt erästä näytelmää, jonka teatteriryhmämme esitti, kun olin pikkulapsi. Googlaileminen ei ole oikeen tuottanut tuloksia, koska en muista näytelmästä tarpeeksi. Muistan, että kyseessä oli näin aikuisena ajatellen ehkä vähän kummallinen näytelmä alakouluikäisten amatööriteatterikerhon esitettäväksi. Näytelmässä oli kaksi toisistaan erotettua/vieraantunutta aikuista sisarusta, josta toinen oli töissä sirkuksessa ja toinen rahastajana ratikassa. Ratikassa työskentelevällä sisaruksella on koira, joka katoaa ja sirkuksessa työssä oleva sisarus löytää koiran ja vie sen sirkukseen. Sirkuksessa on esiintymässä myös possu, kissa ja hanhi. Lopulta sisarukset tapaavat taas toisensa. Näytelmässä oli muistaakseni kaikenlaista symboliikka ja viisas hanhi kuoli näytelmässä.

Vastaus

Vastattu

Tiedonrippeillä googlaillen on tosiaan hankalaa löytää näytelmää, etenkin vähän tuntemattomampaa. Ilmeisesti teatteriryhmänne toiminnasta on lisäksi jo pitemmälti aikaa jos muistat näytelmän lapsuudestasi.

Yritimme täällä verkkohakuja käyttäen hyväksemme näitä mainitsemiasi muistikuvia. Myös englanninkielisiä yrityksiä tehtiin siltä varalta jos näytelmä oli käännös ja alkuperäisteksti olisi angloamerikkalaista perua. Mitään sopivalta tuntuvaa näytelmää ei kuitenkaan näin löytynyt.

Verkossa on Näytelmähaku-niminen näytelmäluetttelo, josta voi listata näytelmiä lajin mukaan, esimerkiksi lastennäytelmät tai vaikka nuortennäytelmät. Näin saa aika pitkän listauksen esityksiä. Tulokset voi järjestää vanhimmasta uusimpaan. Niitä voi silmäillä, jos näytelmän nimi herättäisi mielikuvia.

https://naytelmat.fi/naytelmahaku

Nuortennäytelmistä on myös painettuja luetteloja, helmet-kirjastoissakin pari teosta 1990-luvulta.

https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1074032__Snuortenn%C3%A4y…

https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1535181__Snuortenn%C3%A4y…

Kollektiivinen muisti voisi tässä myös olla avuksi. Olisivatko lukijamme nähneet tällaista näytelmää?