Olen ihastunut Thomas Harrisin kirjoihin Punainen lohikäärme, Uhrilampaat sekä Hannibal. Myös niiden suomennokset ovat erinomaisia. Haluaisin lukea lisää…

Kysytty

Hei! Olen ihastunut Thomas Harrisin kirjoihin Punainen lohikäärme, Uhrilampaat sekä Hannibal. Myös niiden suomennokset ovat erinomaisia. Haluaisin lukea lisää samalla tyylillä kirjoitettuja jännityskirjoja suomeksi ja englanniksi. Ketkä kirjoittavat saman tyylisesti, keiden kirjoja suosittelette? Voisitteko myös laajemmin suositella jännitys-/kauhukirjailijoita, jotka kuuluvat sukupuoli- tai seksuaalivähemmistöön ja/tai eivät ole valkoisia tai amerikkalaisia? Kiitos avusta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Thomas Harrisin tyyliin kirjoittava kirjailija voisi olla esimerkiksi Patricia Cornwell (erityisesti Kay Scarpetta -sarja). Näitä on saatavilla Vaski-kirjastoista sekä suomeksi että englanniksi.

Sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöön kuuluvia jännityskirjailijoita on ainakin Marja-Sisko Aalto. Hän kirjoittaa Annette Savolainen -dekkareita.

Ei valkoisista ja/tai amerikkalaisista kirjailijoista voisi mainita Sujata Masseyn. Hän on brittiläinen kirjailija, jolla on sukujuuria Intiassa. Häneltä on ilmestynyt Rei Shimura -dekkareita, jotka sijoittuvat Japaniin sekä Perveen Mistry tutkii -dekkareita, joiden tapahtumapaikkana on Intia.

Lisäksi voisi vielä mainita nigerialais-brittiläisen Oyinkan Braithwaiten dekkarin Sisareni, sarjamurhaaja (WSOY, 2020).