Olen huomannut ettei monissa Valkea kuulas -omenoissa ole siemeniä, ei edes jälkeäkään niistä. Mistä tämä outous johtuu? Internetistä hakemalla en löytänyt…

Kysytty

Hei!
Olen huomannut ettei monissa Valkea kuulas -omenoissa ole siemeniä, ei edes jälkeäkään niistä. Mistä tämä outous johtuu? Internetistä hakemalla en löytänyt asiaan selitystä.

Vastaus

Vastattu

Kirjaston omenakirjoista ei löytynyt mitään tietoa, että Valkea kuulas / Valkeakuulas / Transparente Blanche -lajikkeesta normaalisti puuttuisi siemeniä. Myöskään verkkohaku ei tuottanut tietoa lajikkeen siementen puuttumisesta.

Ilmiötä, jossa hedelmästä puuttuu siemenet, kutsutaan partenokarpiaksi, ks. https://en.wikipedia.org/wiki/Parthenocarpy. Verkosta löytyy ihmisten havaintoja siemenettömistä omenoista ja arvailuja siitä, että ilmiön taustalla ehkä on geeniteknologia tai luonnonvalinta, mutta täysin luotettavan oloista tietoa ilmiöstä ei löytynyt. Ilmiö lienee harvinainen, mutta ei aivan tavaton - muistan itsekin syöneeni kotimaisia omenoita, joissa oli joko aivan alikehittyneet siemenet tai ei siemeniä ollenkaan.