Olen huomannut, että mäntymetsissä tuoksuu aurinkoisella ja lämpimällä ilmalla makea, ikään kuin hieman mesinen tuoksu. Mikä tämä voisi olla? Tuoksua esiintyy…

Kysytty

Olen huomannut, että mäntymetsissä tuoksuu aurinkoisella ja lämpimällä ilmalla makea, ikään kuin hieman mesinen tuoksu. Mikä tämä voisi olla? Tuoksua esiintyy ainakin toukokuusta heinäkuun loppuun, joten epäilen, että kyseessä ei ole minkään kasvin kukinnan tuoksu.

Vastaus

Vastattu

Mäntymetsille ominaisen tuoksun aiheuttaa männyn pihka. Mänty erittää runsaasti pihkaa, ja havupuilla pihkan juokseminen lisääntyy sitä mukaa kuin puun runko lämpenee, mikä selittää sen, että tuoksu on voimakkaimmillaan lämpiminä kesäkuukausina.

Kirjallisuutta:
Elämän puu
Harri Metsälä, Pihka
Harri Metsälä, Puukansa
Puut puhuvat
Vuosilusto 12 : suomalainen metsäsuhde