Olen Helsingin Sanomien paperiversion ja digi-version tilaaja. Aina silloin tällöin haluan ”kuvakaapata” (onko oikea termi digiversiosta otettaessa?) ja…

Kysytty

Olen Helsingin Sanomien paperiversion ja digi-version tilaaja. Aina silloin tällöin haluan ”kuvakaapata” (onko oikea termi digiversiosta otettaessa?) ja postata ottamani kuva artikkelista Facebookiin (noin 150 suljettu kaveripiiri). Merkitsen aina lähteen ja pyrin ottamaan kuvan sivusta niin että HS:n sivu- ja päiväys näkyy. Saanko/voinko tehdä näin jatkossakin? Mitä tekijänoikeuslaki lehden tilaajana oikeuttaa minua käyttämään näitä kutsumiani ”kuvakaappauksia” melko kalliista lehdestä, mutta ehkä kuitenkin parhaasta sanomalehdestä Suomessa?

Vastaus

Vastattu

Valitettavasti verkkolehden kuvakaappauksen julkinen jakaminen, edes omille someseuraajille, ei ole lain mukaan sallittua. Jos haluat jakaa painetun lehden tai näköislehden artikkelista otetun valokuvan tai kuvakaappauksen, tarvitset siihen luvan  alkuperäiseltä julkaisijalta.

Sinulla on kuitenkin sitaattioikeus. Voit siteerata teosta, jos sinulla on tarve selventää tai havainnollistaa asiaasi esimerkin avulla. Tällöin on muistettavakertoa alkuperäisen tekijän nimi. Sitaattioikeus koskee kuitenkin vain esim. artikkelin osaa tai kuvaa, ei koko artikkelia.

Lisätietoa aiheesta voit lukea Uutismedian liiton verkkosivustolta.

Lisätietoa sitaattioikeudesta kirjallisuuden tekijänoikeusjärjestö Sanaston verkkosivustolla.