Olen Helmetin uutusluettelosta yrittänyt varata uutuuksia, mutta huonolla menestyksellä.

Kysytty

Hei,

Olen Helmetin uutusluettelosta yrittänyt varata uutuuksia, mutta huonolla menestyksellä. Eikö se ylipäätänsä ole mahdollista tai ei mahdollista nyt kun kirjastot suljetu. Toinen kysymys: mikä merkitys sillä on, että laittaa teoksen koriin. Onko se jonkinlainen varaus?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helmet-haussa (osoitteessa haku.helmet.fi) ei tällä hetkellä voi tehdä varauksia.Näin ollen siis uutuuslistaltakaan ei pääse suoraan varaamaan. Taskukirjastossa ei myöskään voi tehdä varauksia.

Perinteisessä Helmet-haussa (osoitteessa luettelo.helmet.fi, Helmetin etusivulla nykyisen hakulaatikon alla) uuden varauksen voi tehdä jonoon, jos kaikki kappaleet ovat lainassa tai  jos teos on vasta tilausvaiheessa. Kopioi siis teoksen nimi uutuslistalta ja siirry varaamaan perinteiseen hakuun. Hyllyssä olevaa aineistoa ei siis voi varata tätäkään kautta.

Muutokset ovat voimassa, kunnes kirjastot taas avataan, sillä aineistoa ei voi nyt käsitellä tai kuljettaa noudettavaksi.

Jos haluat tehdä enemmän varauksia kerralla, voit laittaa kunkin varauksen kerrallaan koriin ja tehdä varsinaisen varauksen lopuksi. Pelkkä koriin lisääminen ei siis vielä ole varaus.

https://www.helmet.fi/fi-FI/Tapahtumat_ja_vinkit/Uutispalat/Kirjastoasioinnista_koronavirusepidemian(208997)