Olen etsinyt vuosia yhtä kirjaa jota luin lapsena. En muista paljoakaan, mutta kirjassa oli eri satuolentoja esiteltynä (ehkä aakkoskirja tyyppisesti)…

Kysytty

Hei, olen etsinyt vuosia yhtä kirjaa jota luin lapsena. En muista paljoakaan, mutta kirjassa oli eri satuolentoja esiteltynä (ehkä aakkoskirja tyyppisesti). Muistelisin, että ainakin Näkki oli esitelty ja varmaan tonttuja ja muita myyttisiä olentoja. Kirjassa oli ehkä vähän synkkä sävy, se ei ollut ihan perinteinen lastenkirja. Muistelisin, että yksi olento oli sellainen jolle ei saanut puhua, jos se tuli vastaan kotimatkalla.

Tietoni ja muistoni ovat valitettavasti kovin heikot koska olen tosiaan kirjaa lukenut lapsena, mutta jos tulee joku kirja mieleen niin olisin todella kiitollinen!

Vastaus

Vastattu

Kirjan Satu ja Poika / kuvat ja kertomus: Ulf Löfgren ; [suom. Jukka Kemppinen] Otava, 1984 kuvauksessa sanotaan:

Poika kulkee hyvillä mielin metsässä kunnes kohtaa joessa vihaisen Näkin, joka on tyytymätön ihmiseen, joka roskaa joet ja meret. Myös muut satuolennot ovat turhautuneita, koska ihmiset eivät tarvitse niitä enää. Ihmiset vaan kaatavat metsää ja rakentavat moottoriteitä ja suuria kaupunkeja. Ihmiset eivät usko enää edes tonttuihin. Poika tarttuu asiaan ja johdattaa metsän väen ja kaikki satuolennot kulkueessa ihmisten luo kertomaan, että maapallo on kaikkien yhteinen koti. - Kirjan alussa "Selityksiä lukijalle" on sanasto, jossa kerrotaan mikä mikin on, esim. "Aarnikotka on satuolento jolla on leijonan vartalo mutta kotkan siivet ja pää. Siksi se on sekä nopea että vahva, valppauden tunnus", "Lohikäärme on suunnaton, suomuselkäinen satuolento joka makaa aarteen päällä ja syöksee tulta" ja "Yksisarvinen on hevosen kaltainen satuolento mutta otsassa sillä on kierteissarvi. Yksisarvinen on eläimistä nopein, vahvin ja kesyttömin"; muita kuten kummitus, merenneito, Neptunus, näkki, Pan, Pegasos, vesihiisi.