Olen etsinyt vuosia lapsuuden kirjaa. Koko oli A4 ja se oli eläinaiheinen lorukirja. Muistan ainakin delfiinejä siinä olleen. Lempilorussani oli undulaatti tai…

Kysytty

Olen etsinyt vuosia lapsuuden kirjaa. Koko oli A4 ja se oli eläinaiheinen lorukirja. Muistan ainakin delfiinejä siinä olleen. Lempilorussani oli undulaatti tai papukaija pariskunta ja siinä sanottiin: olet soma, oma kulta. Suukon saat kun muut ei nää.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on Bo Bjurströmin ja Kristiina Karhun Yhdessä : kuvia ja loruja eläimistä (1977).

Lastenkirjainstituutin Onnet-tietokannassa kirjaa kuvaillaan näin:

"Kirjan jokaisella sivulla on isokokoinen kuva kahdesta, samaa lajia edustavasta eläimestä, esim. kaksi hirveä, kaksi kirahvia, kaksi flamingoa jne. Pääasiassa eläimet ovat Afrikan eläimiä, mutta joukossa on myös mm. jäniksiä, karhuja ja kettuja. Jokaisen kuvan alla on kyseisiin eläimiin liittyvä loru. Esimerkiksi seepra-kuvan alle on kirjoitettu seuraavaa: Katsos seepran raitapaitaa. Pyjama se olla taitaa! Valkoinen ja musta, voi mitä hassutusta! Julkaistu ruotsiksi nimellä Par om Par - djur i bild och rim."

Kirjaa ei ole enää kovinkaan monen kirjaston kokoelmissa, mutta voit tilata kirjan kaukolainaan oman kirjastosi kautta esimerkiksi Kuopion Varastokirjastosta.

https://www.finna.fi/Record/vaari.1271614?sid=3004317896