Olen etsinyt tiettyä kirjaa jo jonkin aikaa. En ole itse lukenut sitä, mutta entinen ystäväni luki sen joskus koulussa. Muistan hämärästi juonta ja kantta ja…

Kysytty

Hei,
olen etsinyt tiettyä kirjaa jo jonkin aikaa. En ole itse lukenut sitä, mutta entinen ystäväni luki sen joskus koulussa. Muistan hämärästi juonta ja kantta ja toivonkin löytäväni kyseisen teoksen. Teos on muistaakseni alkuperäisesti englannin kielinen, mutta on käännetty suomeksi. Mielestäni on tullut 2010-luvun aikana. En valitettavasti muista kirjailijaa, mutta tunnistan kannen heti kun näen sen. Minulla on myös hämärä muistikuva siitä, että kirjasta olisi tehty jatko-osa, jossakin kohtaan. Jatko-osa muistaakseni käsittelee ensimmäisen kirjan siskoa.
Kansi: kova-/pehmeäkantinen (ystäväni luki kovakantisena), vaalean sininen. Edessä valkoiset kasvon kuva, yksi silmä ja mustalla tehdyt etuhiukset. Kasvot ovat vain tuomassa muotoa!
Juoni: Kirja kertoo koulu-ikäisestä pojasta, jolla on jokin kasvovamma, tai kehityshäiriö. Kirjassa poika ja hänen sisko ovat kertojan näkökulmassa ja kirjan aikana koitetaan saada selville miltä poika näyttää. Teemoja muistaakseni on kiusaaminen, erilaisuus, nuoruus ja yksinäisyys.

Vastaus

Vastattu

Hei!

Todella hyvin kuvattu kansi, kiitos siitä. Tiina Lasten- ja nuortenosastolta löysi kirjasi heti. Kyseinen teos on nimeltään Ihme ja sen on kirjoittanut Palacio, R. J. Teos löytyy meiltä Riihimäen kirjastosta, nuorten osastolta.