Olen etsinyt pitkään erästä tiettyä nuorten kirjallisuus -teosta jonka haluaisin ostaa lahjaksi, sitä kuitenkaan löytämättä. Muistan, että kirjassa kerrottiin…

Kysytty

Hei!

Olen etsinyt pitkään erästä tiettyä nuorten kirjallisuus -teosta jonka haluaisin ostaa lahjaksi, sitä kuitenkaan löytämättä.
Muistan, että kirjassa kerrottiin nuoresta tytöstä, jonka isä oli puistonvartija? Isä kuitenkin menehtyi ja tyttö meni hoitamaan isänsä vanhaa työtä, sekä asuttamaan pientä mökkiä erämaahan.
Tytölle sattui ja tapahtui työssä kaikenlaisia vastoinkäymisiä, muistaakseni yksi näistä oli ainakin salametsästäjät, jotka tuottivat tytölle harmia. Tyttö kuitenkin selvityi kaikista vastoinkäymisistä omalla nokkeluudellaan ja viekkaudellaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voisiko kyseessä olla Bernhard Stokken Yksin vartiopaikalla -kirja, joka on ollut 50-luvulla osa Nuorten toivekirjasto -sarjaa?
Meillä Lahden alueen seutukirjastossa ei ole kirjaa, enkä pysty tarkistamaan sen sisältöä, mutta toisista kirjastoista antoivat vihjeen, että se voisi olla tämä. Kirjaa pystyy kyllä kaukolainaamaan ja sitä näyttäisi olevan myös mukavasti myytävänä antikvariaateissa.

Toinen paljon uudempi kirja voisi olla Lauren St. Johnin kirja Valkoinen kirahvi vuodelta 2007. Siinä orvoksi jäänyt tyttö lähetetään Lontoosta Etelä-Afrikkaan isotätinsä hoiviin. Tarkemman juonen voit tarkistaa täältä:  http://nemokustannus.fi/kirjat/valkoinen-kirahvi/