Olen etsinyt ortodoksista nimipäiväkalenteria netistä. Mistähän mahtaisi löytyä? Juhanilla tuntuu olevan aika useasti nimipäivä ko. kalenterissa. Kuikahan…

Kysytty

Olen etsinyt ortodoksista nimipäiväkalenteria netistä. Mistähän mahtaisi löytyä? Juhanilla tuntuu olevan aika useasti nimipäivä ko. kalenterissa. Kuikahan usein ja miksi niin monta kertaa vuodessa ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vuoden 1992 ortodoksisen kalenterissa kerrotaan, että "kalenteri pohjautuu kirkon vanhaan perinteeseen, jonka mukaan vuoden jokainen päivä on omistettu jonkun pyhän ihmisen muistolle. Ortodoksisen perinteen mukaan lapselle annetaan vain yksi ristimänimi. Se valitaan sellaisen pyhän ihmisen mukaan, jota muistellaan lähellä lapsen omaa syntymäpäivää, tai sellaisen pyhän mukaan, joka on perheessä läheinen ja rakas."

Johanneksilla (Juha, Juhana, Juhani, Juho, Jukka) on 25 eri nimipäivää: 7.1., 15.1., 27.1., 30.1., 31.1., 24.2., 30.3., 18.4., 19.4., 8.5., 25.5., 29.5., 2.6., 24.6., 28.6., 21.7., 29.8., 30.8., 2.9., 7.9., 23.9., 26.9., 12.11., 13.11., 4.12. "Nimipäivää vietetään ainoastaan sen pyhän muistopäivänä, jonka mukaan nimi on annettu."

Ortodoksinen kalenteri löytyy Internetistä Ortodoksi.net -palvelusta, http://www.ortodoksi.net/tietopankki/nimet/ortodoksinen_kalenteri.htm.
- Jos haluat lisää tietoa, tervetuloa kirjastoon.

19 ääntä

Kommentit

Yllä olevasta linkistä löytyy kalenteri nimien mukaan mutta ei päivien. Siten tarpeisiini hyödytön.

Nimipäiväkalenteri, jossa niin ortodoksiset kuin suomenkieliset, ruotsinkieliset, saamelaiset ja epäviralliset nimipäivät löytyy -> https://www.nimipaivat.fi