Olen etsinyt kirjaa, joka selventäisi hiihvataikinan lämpötiloja. Kotikokeille kerrotaan, että hiiva laitetaan 37 °C tai 42 °C asteiseen veteen…

Kysytty

Hei
Olen etsinyt kirjaa, joka selventäisi hiihvataikinan lämpötiloja.
Kotikokeille kerrotaan, että hiiva laitetaan 37 °C tai 42 °C asteiseen veteen.
Ammattileipureille kerrotaan, että paras taikinan lämpötila on noin 26 °C.
Onko kirjastossa minkään kielistä kirjaa, joka selventäisi asiaa?

Vastaus

Vastattu

Leipätaikinaa tehtäessä tuorehiiva todellakin neuvotaan yleensä laittamaan kädenlämpöiseen nesteeseen ja kuivahiiva taasen noin 42 asteiseen. Löytyi kuitenkin artikkeli, jossa leipurimestari Kari Hagelberg neuvoo laittamaan tuorehiivan huomattavasti yleistä neuvoa viileämpään veteen, jopa 10-15 asteiseen. "Kun leipä paistetaan, lopputulos säilyy silloin sopivan sitkeänä ja leipä pysyy useamman päivän oikein syömäkelpoisena.", perustelee Hagelberg neuvoaan.

Leivinhiiva – Wikipedia

Voi hiivatti! Leipurimestari Kari tyrmää yleisen harhaluulon, johon sinäkin olet uskonut | Makuja | MTV Uutiset

Ruoanlaiton kemiallisiin salaisuuksiin voi tutustua myös seuraavan listauksen kirjojen avulla:

Helmet -- elintarvikekemia

0 ääntä

Kommentit

Kädenlämpöinen ei ole 37, kaukana siitä. Laita altaaseen kädenlämpöist vettä ja mittaa. Hämmästyt. Laske sitten lämmintä vettä niin että vesi on 37-asteista ja kokeile kädellä. Hämmästyt.