Olen etsimässä lisätietoa suomeksi apinasta, josta käytetään ainakin englanninkielisissä teksteissä nimeä Ramapithecus. Osaisitko suositella jotakin…

Kysytty

Olen etsimässä lisätietoa suomeksi apinasta, josta käytetään ainakin englanninkielisissä teksteissä nimeä Ramapithecus. Osaisitko suositella jotakin suomenkielistä tietokirjaa (mieluiten viimeisten 20 vuoden aikana julkaistua)? Kiitos etukäteen!

Vastaus

Vastattu

Ramapithecusta pidettiin 1960-70 luvulla nykyihmisen esi-isänä, mutta myöhemmin teoria kumottiin. Ramapithecuksesta saatetaan siis kertoa ihmisen evoluutiota käsittelevissä teoksissa. Viimeisten 20 vuoden aikana julkaistuja ihmisen evoluutiosta kertovia suomenkielisiä kirjoja ovat esimerkiksi:

Daniel E. Lieberman: Ihmiskehon lyhyt historia (2021)

Juha Valste: Ihmislajin synty (2012)

Marvin L. Lubenow: Myytti apinaihmisistä (2005)

Juha Valste: Apinasta ihmiseksi (2004)

Lähde (Ramapithecus): https://www.britannica.com/topic/Ramapithecus