Olen aloittanut opiskelun Kuopion yliopistossa,sosiaalihallintotiedettä. Meidän pitää myös opiskella kieliä, lähinnä englantia ja ruotsia. Pohjoismaiset…

Kysytty

Olen aloittanut opiskelun Kuopion yliopistossa,sosiaalihallintotiedettä. Meidän pitää myös opiskella kieliä, lähinnä englantia ja ruotsia. Pohjoismaiset tutkimukset ovat kuulema ruotsin kielellä. Ongelmanani on se, että millaiset sanakirjat kannattaisi hankkia, koska tarvitsen sosiaalialan, tervestieteiden ja taloutieteen sanastoa sekä tietenkin yleistä sanastoa? Kävin katsomassa kirjakaupassa
mutta niitä on monenlaisia ja hinnat vaihtelevat. Riittääkö kieltä kohden yksi sanakirja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tällaiseen kysymykseen on aika vaikea vastata yleisessä kirjastossa. Tilanne on hieman sama kuin sinulla kirjakaupassa, viitteitä sanakirjoihin voi antaa, mutta ei voi tarkalleen tietää, mitä sanakirjoja oppilaitoksessasi tavataan käyttää. Sinun kannattaisi kysyä asiaa oppiaineesi laitokselta. Seuraavilta sivuilta löydät Opinto-ohjauksesta huolehtivien tiedot, http://www.uku.fi/tht/opiskohjeet.shtml#opo , opetussihteerin tiedot löytyvät henkilökunnan sivulta:
http://www.uku.fi/tht/henkilokunta.shtml .

Sinun kannatta myös katsella kirjaston sanakirjoja ja tutkia, mitkä niistä vaikuttavat käyttökelpoisilta ja seurata mitä sanakirjoja käytetään paljon. Luultavasti sinun aineesi sanakirjat löytyvät Canthian kirjastosta. Se sijaitsee Kuopion yliopiston Canthia-rakennuksessa. Kirjaston kokoelmat ja asiantuntemus painottuvat seuraaviin aloihin: hoitotiede, terveydenhuolto, ravitsemustiede, sosiaalitieteet, kansanterveystiede, farmasia. Kirjaston henkilökunnalta kannattaa myös kysyä neuvoa. Henkilökuntaa voi lähestyä netin kautta, http://www.uku.fi/kirjasto/palvelut/neuvonta.shtml .

Yhteystiedot:
Kuopion yliopiston kirjasto
Canthia
Yliopistonranta 1 C
PL 1627
70211 KUOPIO
Email: kirjasto@uku.fi, ckirj@uku.fi
Puh: (017) 163 423, (017) 163 462 (lainaus ja neuvonta)
(017) 163 421 (tietopalvelu: sosiaalitieteet, kauppatieteet, hoitotiede, terveydenhuolto, tilastohaut)
Fax: (017) 163 437
ma-pe 9-18
la 10-14

Kun itse aikanaan opiskelin erikoisalaa, jossa tarvitsin paljon sanakirjoja eri kielillä, luin kirjaston sanakirjojen avulla niin kauan, että löysin valikoimasta parhaat ja hankin ne. Sinun kannattaa lisäksi kysyä pidemmälle edistyneiltä opiskelijoilta, esim. tutoriltasi, mihin ratkaisuun he ovat päätyneet.