Olen aloittamassa opiskelun kirjastonhoitajaksi asuinmaassani Sveitsissä. Kirjastoharjoittelua on jo kohta takana vaadittavat yhdeksän kk. Seuraa kolme vuotta…

Kysytty

Olen aloittamassa opiskelun kirjastonhoitajaksi asuinmaassani Sveitsissä. Kirjastoharjoittelua on jo kohta takana vaadittavat yhdeksän kk. Seuraa kolme vuotta opintoja koulussa (Chur). Tarvitsen tietoa opiskelujeni hyväksymisestä Suomessa. Voinko hakea papereillani myös Suomessa töihin kirjastoalalle tai/ja pitääkö jatkaa koulutusta vielä Suomessa? Täällä pääsyvaatimuksena oli lukion pääsypaperit. Aion muuttaa muutaman vuoden kuluttua aviomieheni kanssa takaisin Suomeen ja haluaisin silloin päästä koulutustani vastaavalle alalle töihin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Opetushallitus tekee päätökset ulkomailla suoritettujen tutkintojen tunnustamisesta Suomessa sekä antaa tietoa tunnustamiseen liittyvistä menettelytavoista. Varmuuden vuoksi kannattaa hankkia opetushallitukselta tällainen hyväksyminen ulkomailla suoritetulle tutkinnolle. Silloin kelpoisuus on yksiselitteinen. Kelpoisuutta haetaan opetushallituksen sivuilla olevalla lomakkeella. Opetushallituksen osoite on http://www.oph.fi/ ja hakulomake löytyy sivulta http://www.opetushallitus.fi/page.asp?path=1;439;2280