Olen 9. luokalla ja tehtävämme olisi tehdä suomalaisesta kirjailijasta ja hänen kirjastaan esitelmä. ketä kirjailijaa suosittelisit?

Kysytty

hei! Olen 9. luokalla ja tehtävämme olisi tehdä suomalaisesta kirjailijasta ja hänen kirjastaan esitelmä. ketä kirjailijaa suosittelisit?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suosittelen sinulle joitakin tämän päivän kysyttäjä ja suosittuja nais- ja mieskirjailijoita. Uskon, että näiden kirjailijoiden teoksista löydät sopivan esitelmän aiheen. Vaski-aineistotietokannassa voit tutustua kirjailijoiden tuotantoon:

http://borzoi.kirja.turku.fi/Intro?formid=find2&sesid=1208850732&ulang=…

Laita tekijä-kenttään kirjailijan nimi muodossa: Sukunimi, Etunimi. Voit rajata hakua laittamalla Aineistolajit -kohdassa Kirja-ruutuun ruksin ja Kielet – kohdassa Suomi-ruutuun ruksin. Näin saat hakutulokseksi kirjoittajan suomenkieliset kirjat. Useiden kirjailijoiden kirjoja on nimittäin käännetty myös muille kielille, ja niistä on tehty myös äänikirjaversiot.

Näin tutkimalla kirjailijoiden teoksia tietokannassa näet myös, mitkä kirjat ovat paikalla ja missä kirjastossa. Teosten korttinäytöstä näet hieman, minkälainen kirja on kyseessä.

Naiskirjailijoita: Alasalmi, Päivi; Hietamies, Eve; Hirvonen, Elina; Härkönen, Anna-Leena; Kärkkäinen, Kata; Lander, Leena; Liksom, Rosa; Onkeli, Reetta; Oksanen, Sofi; Pulkkinen, Riikka; Snellman, Anja (aiempi tuotanto nimellä Kauranen, Anja) Supinen, Miina: Teerialho, Taina; Vilén, Seija

Jännityskirjallisuutta kirjoittavat mm. Arhippa, Pirkko; Lehtolainen, Leena; Nuotio, Eppu; Pakkanen, Outi

Viihteellistä ja osittain romanttista kirjoittavat mm. Hakalahti, Niina; Ellilä, Kirsi; Mustonen, Enni; Lehtinen, Tuija; Poutanen, Kira; Taponen, Jaana

Mieskirjailijoita: Haahtela, Joel; Hautala, Marko; Itkonen, Juha; Kitti, Marko; Nousiainen, Mikko; Rimminen, Mikko; Tamminen, Petri

Jännityskirjallisuutta kirjoittavat mm. Joensuu, Matti Yrjänä; Jokinen, Seppo; Manner, Max; Mäki, Reijo; Nykänen, Harri; Remes, Ilkka; Remes, Matti; Sipilä, Jarkko; Soininvaara, Taavi

Osan näistä kirjoista olen lukenut itse, mutta en tietenkään kaikkia. Voin suositella myös esim. Mari Mörön kirjaa Kiltin yön lahjat. Mari Mörö kirjoittaa paljon lapsille, mutta tämä kirja on aikuisille.