Olen 8 erillistalosta kooostuvan taloyhtiön uusi hp. Onko meillä oltava erillinen suojelusuunnitelma ja jos niin mitä siihen pitäisi sisältyä?

Kysytty

Olen 8 erillistalosta kooostuvan taloyhtiön uusi hp. Onko meillä oltava erillinen suojelusuunnitelma ja jos niin mitä siihen pitäisi sisältyä?

Vastaus

Vastattu

Tarkoitat varmaankin taloyhtiön pelastussuunnitelmaa. Pelastuslain (379/2011) ja Valtioneuvoston asetuksen pelastustoimesta (407/2011) mukaan pelastussuunnitelma on laadittava asuinrakennuksiin, joissa on vähintään kolme asuinhuoneistoa. Tiivistetysti pelastussuunnitelmassa esitetään rakennukseen liittyvät vaaranpaikat ja riskit. Lisäksi annetaan toimintaohjeeet tapaturmien ja onnettomuuksien ehkäisemiseksi sekä vaaratilanteissa toimimiseksi. Lisätietoja, tarkemmat ohjeet ja mallipohjan pelastussuunnitelman laatimiseen löydät Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön sivulta.

SPEKin sivusto: https://www.spek.fi/turvallisuus/pelastussuunnitelma/